Zet je talent in voor een betere wereld. In de rubriek MVOwise houden we je op de hoogte van duurzame werkgevers. Met deze week: duurzaam inkopen bij de Rijksoverheid, Unilever formuleert 50 MVO-doelstellingen en Philips verovert een plek in de Guide to Greener Electronics.
Rijksoverheid: Duurzaam Doen
De Rijksoverheid is een nieuwe campagne gestart: Duurzaam Doen. Consumenten krijgen inzicht in makkelijke en concrete acties die bijdragen aan een beter milieu, zoals tips voor het kopen van energiezuinige apparaten. De Rijksoverheid doet zelf ook mee met de campagne: de ambitie is om dit jaar voor 100% duurzaam in te kopen. Via de Monitor Duurzaam Inkopen zal in het voorjaar blijken of dat is gelukt. KPMG waarschuwt voor de hoge administratieve kosten. Volgens het adviesbureau gaat dit overheidsplan het bedrijfsleven 400 miljoen kosten.
…
.
Unilever: Sustainable Living Plan
Het duurzame nieuws over Unilever is de laatste maanden bijna niet meer bij te houden. Een belangrijke mijlpaal was de presentatie van het Sustainable Living Plan. De belangrijkste boodschap: winst is niet meer de enige doelstelling voor Unilever. In totaal bevat het MVO-plan meer dan 50 maatschappelijke, economische en milieugerelateerde (sub)doelstellingen. De eerste stappen zijn al gezet: Unilever gaat halverwege 2011 in al haar fabrieken en kantoren in België en Nederland gebruik maken van duurzame energie. Eerder kondigde Unilever al aan over te stappen op duurzame verpakkingen en duurzame palmolie.
Philips: eerste gifvrije televisie
Ook Philips werkt hard aan haar EcoVision5. Philips lanceerde onlangs een nieuwe televisie die vrij is van een aantal zeer giftige stoffen. Samen met Nokia en Sony Ericsson staat Philips in de top drie van de nieuwe elektronicalijst van Greenpeace: Guide to Greener Electronics. Apple zakte in de lijst van een vijfde naar een negende plaats. Het bedrijf scoort goed op het criterium giftige stoffen, maar blijft achter wat betreft recycling van afgedankte producten.