Annemarie Appelman is 27 jaar. Haar zoektocht naar een baan op de traditionele manier wierp geen vruchten af. Ze koos ervoor zichzelf in de markt te zetten via social media; blogs, linkedin, facebook en twitter. Haar ervaringen kun je de komende weken lezen op careerwise.nl. Alvast een paar tips voor careerwise.nl bezoekers, die op zoek zijn naar een baan.
Wees niet bang om jezelf te zijn
Dat is mijn belangrijkste les geweest. Jezelf promoten, maar je niet anders voordoen dan dat je bent. Als mensen je integer vinden, zijn ze eerder bereid om je te helpen. Het werkt beter om eerlijk en jezelf te zijn, dan dat je enorm je best gaat doen om alles perfect te hebben en gaat overdrijven.
Vraag om hulp
Iedereen die een positief beeld van je heeft, is bereid om ogen en oren open te houden in hun netwerk. En dat is allerbelangrijkst. De meeste functies worden volgens mij via via ingevuld in plaats van via het officiële vacaturetraject. Wees daarom niet bang om in je netwerk rond te vragen.
Social Media
Ik heb mezelf gedwongen om op een andere manier te solliciteren. Wist zelf ook niet meer hoe ik het op de traditionele manier moest doen. Ik wil iedereen adviseren om gebruik te maken van social media. Het internet niet alleen gebruiken om te kletsen, maar er actief mee bezig zijn. Op die manier je netwerk vergroten. Maar doe het wel op je eigen manier. Bewust en integer.
Transparant zijn
Bewust transparant. Niet klakkeloos alles opengooien, maar nadenken over wat je wel en niet vertelt. Op het moment dat een organisatie al veel over jou weet, ligt de focus tijdens een sollicitatiegesprek niet alleen op jou. Er is dan ook tijd om jouw vragen te stellen. Verder te vragen dan de standaard vragen. Niet alleen praten waar jij over 5 jaar wil zijn, maar wat de toekomstvisie van het bedrijf is en hoe jij daar bij betrokken kan worden. Zorg dus wel dat je goed bent ingelezen over het bedrijf.
Opvallen, personal branding
Ik vind absoluut dat je veel meer kunt vertellen dan de sollicitatie brief en de CV. Je moet opvallen in de massa van sollicitanten. Weet wat je uniek maakt en je onderscheidt. Waar je voor staat.