Roland Classen (30) is sinds 2007 projectmanager bij het internationale uitgeefconcern Informa / Euroforum. Hij ontwikkelt bouwconferenties en -cursussen voor topmanagers uit de sector onder de vlag van het Nederlands Instituut voor de Bouw.
Doelgroep interesseren en informeren
Ik doe marktonderzoek en maak een vakinhoudelijke / commerciële vertaling naar programma’s van conferenties en cursussen. Ik ben eindverantwoordelijk tot en met de realisatie. Onze programma’s moeten zich terugverdienen door betalende deelnemers. We investeren dus flink in kwaliteit en marketing om een zo groot mogelijke doelgroep te interesseren en te informeren. Onze doelgroep is veelal hoger management, directie en bestuurders.
Tijd voor meer inhoud
Ik ben voor mijn afstuderen bij een B2B dochter van Mojo Concerts terechtgekomen, waar ik als eventmarketing-conceptschrijver bij Intemco Event Management ruim 2 jaar na mijn diploma in Den Haag ben blijven hangen. Na een korte break heb ik ruim 2 jaar voor zakelijke eventmarktleider Arjan van Dijk Groep gewerkt. Daarna was het tijd voor nog meer inhoud en concept en wilde ik niet meer belast zijn met ‘organisatie’ . En dan is Euroforum een ideale uitdaging, met alle vrijheid als ondernemer!
Hoofdgerecht van de branche
Ik ben nu bezig met Gemeentewerken en het Nationaal Wegencongres 2010. Deze programma’s heb ik bedacht en ontwikkeld en zijn behoorlijk toonaangevend in de markt. Het is steeds weer de uitdaging om het hoofdgerecht van de branche op een verassende manier te serveren.
Ondernemersvrijheid
Het leukste aan mijn werk vind ik de volledige ondernemersvrijheid. Je wordt continu uitgedaagd om nieuwe producten en programma’s te ontwikkelen voor het topmanagement in de branche. Daarnaast is het uitbouwen van je netwerk echt fantastisch. Op het ene moment zit je te zwoegen op een concept en enkele maanden later sta je met prominenten het laatste nieuws over de sector door te spreken.
Relaxte organisatiecultuur met keiharde deadlines
Toen ik bij Euroforum begon was ik een beetje verbaasd over de ontzettend informele en relaxte organisatiecultuur, met keiharde deadlines en targets in relatie tot het topmanagement waarmee je dagelijks contacten onderhoud.
Marktpositie en commerciële resultaten
Ik ben trots op het netwerk en de marktpositie die ik heb opgebouwd voor het Nederlands Instituut voor de Bouw. We zijn een belangrijke schakel geworden voor kennisdeling in de bouwsector. Maar natuurlijk ook op de commerciële resultaten die ik heb bereikt. Zeker als je daar hard voor hebt moeten knokken. Ofwel, ondernemen.