30dagenfeelgoodexperiment-by-Gidi-Heyens

Lekker in je vel: het 30 dagen Feel Good experiment

Sinds 1 januari 2015 creëer ik samen met mijn vriendin Feel Good experimenten. Dit betekent dat we dertig dagen lang een activiteit herhalen en naderhand vaststellen of we ons hierdoor beter, vitaler en gelukkiger voelen. In deze blog lees je mijn persoonlijke ervaringen over de eerste dertig dagen experiment.

Waarom een 30 dagen Feel Good experiment?

Laat ik eerst even kort vertellen waar het idee bij mij is ontstaan. Ik begeleid twintigers en dertigers die op zoek zijn naar persoonlijke groei en handvatten om zichzelf goed te voelen. Aangezien ik zelf tot de groep dertigers hoor, weet ik hoe moeilijk het soms is om alle ballen in de lucht te houden. Ik ben ondernemer, coach, trainer, vader, partner, vriend, docent, zoon, broer, en niet te vergeten de rol ‘ik’. Door al deze verschillende rollen, heb ik af en toe het idee dat ik word geleefd en blijft er weinig tijd over voor wat ME-time?

Dit experiment biedt uitkomst. Het helpt me om meer ruimte voor mezelf en mijn relatie te maken en bewuster te leven. Tegelijkertijd helpt deze ervaring mij om coachees te inspireren bij hun Feel Good zoektocht. Zo snijdt het mes aan twee kanten!

Feel Good Experiment 1 – 30 minuten op mijn poef

Het eerste dertig dagen Feel Good experiment was relatief simpel.  Elke avond voor het slapengaan ben ik gedurende dertig minuten in stilte op een kussentje gaan zitten. Het doel: even alleen met mezelf zijn. Dus geen afleiding van telefoon, televisie of andere geluiden. En dan lijkt het alsof het heel stil is… Nou ik kan je vertellen, dat is het dus niet! Gelukkig merkte ik dat het me beter afging naarmate de dagen vorderden. Het werd rustiger in mijn hoofd en het lukte me steeds beter om afstand te nemen van mijn dagelijkse gedachten. Waar ik in het begin continu op de klok keek, werd ik de laatste dagen steeds vaker opgeschrikt door de bel die klonk.

Het resultaat

De vraag is natuurlijk of ik me beter ben gaan voelen tijdens die dertig dagen? Het antwoord is absoluut ja. Ten eerste is het positief dat ik in die dertig minuten tijd had om te reflecteren op mijn dagelijkse bezigheden. Hierdoor kreeg ik vaak nieuwe, inspirerende ingevingen die ik de dag erop meteen in de praktijk kon brengen. Daarnaast ging het me steeds makkelijker af om afstand te nemen van afleidende gedachten (piekeren en stress). Dit resulteerde in rust en positiviteit. Het laatste, maar zeker niet minder belangrijke, positieve effect is dat ik veel sneller en rustiger in slaap val dan voorheen.

What’s next?

Ik ga door met dit Feel Good experiment en zet het om in een nieuwe en bewuste gewoonte. Ze zeggen wel eens dat er dertig dagen nodig zijn om je gedrag te veranderen of een nieuwe gewoonte te installeren. Ik ben benieuwd hoe lang ik het volhoud. Inmiddels ben ik begonnen met mijn tweede experiment. Daarover hoor je over dertig dagen meer. Misschien ben je inmiddels geïnspireerd om zelf jouw 30 dagen Feel Good experiment aan te gaan. Ik ben heel benieuwd naar ervaringen en zou het leuk vinden als je die hieronder deelt.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...