Zinvol vernieuwen met resultaat #4: Zo stimuleer je de updatebeweging van binnenuit

de update van binnenuit - aart bontekoning - pexels-thisisengineering-3861969

Aart Bontekoning is expert op het gebied van generatiediversiteit & evolutie van ons gedrag in organisaties. In 2007 promoveerde hij op dit onderwerp. Sindsdien onderzoekt hij ook de twee jongst werkende generaties: de millennials (1986-2000) en de generatie Z’ers (2001-2015), die momenteel op de arbeidsmarkt komt. Met zijn kennis van generatiediversiteit en zijn focus op young professionals zet hij op Careerwise.nl verschillende onderwerpen uiteen voor jou als HR-professional of leidinggevende. In deze serie: Zinvol vernieuwen met resultaat. Zo stimuleer je de update beweging van binnenuit.

 


Young professionals kunnen verouderde processen heel snel signaleren. Die nemen bij hen werkenergie weg en dat voelen ze direct. De updates zitten in het gebied waar zij de meeste werkenergie van krijgen. Door die kwaliteiten van de young professionals in te zetten, kan het updaten van binnenuit beginnen. De aanpak bestaat uit vijf stappen:

1. Verkennen

De eerste stap vormt de verkenning. Organiseer een sessie met zeven tot negen young professionals en vraag hen om een top vijf te maken van wat bij hen de meeste werkenergie wegneemt. Luister goed en vraag door waar het nog niet concreet genoeg is. Als een young professional zegt: betere communicatie, wat bedoelt hij of zij daar dan precies mee? Het is handig om deze sessie te filmen. Een korte videosamenvatting kun je goed gebruiken in de volgende stap.

2. Een stap verder

Vervolgens kun je eenzelfde sessie organiseren met senior medewerkers. Ook hen vraag je om een top vijf te maken van dingen die hun werkenergie wegnemen. Luister weer goed en vraag ook weer door. Laat vervolgens de samenvatting op video zien van de sessie met de young professionals. Zoek de overeenkomsten en laat je verrassen. Dikke kans dat er heel veel hetzelfde is. Dat komt doordat gedateerde sociale processen bij iedereen werkenergie wegnemen.

3. Alle generaties aan het woord

Met de eerste twee stappen hebben jullie je gefocust op de dingen die de meeste werkenergie kosten; dat is een teken van veroudering. Het zijn dingen die aan een update toe zijn. In deze stap ligt de aandacht op dat wat juist de meeste werkenergie opwekt. Dat geeft aan wat de updates zijn van jouw generatie. Daarin verschillen generaties. Iedere generatie richt zich op het updaten van andere verouderde processen. Laat dus de verschillende generaties in je organisatie een top vijf maken van datgene wat hen de meeste werkenergie geeft. Aan het einde van deze stap is het belangrijk dat je een overzicht hebt van de top vijf energizers van elke generatie.

4. De routebeschrijving

Nu de grootste energielekken in kaart zijn gebracht en er een duidelijk overzicht is van de energizers per generatie, is het tijd om daadwerkelijk het verouderde achterwege te laten. En te bewegen naar het nieuwe, door vooral met je generatiegenoten te doen wat de meeste werkenergie opwekt. Het is fijn om dit in een schemaatje te zetten, zodat het visueel wordt waar je bij weg gaat en waar je met elkaar naar toe gaat.

  • Wij gaan weg bij:
  • Hier gaan wij naar toe:
  • En we gaan die beweging zo ondersteunen (de route):

De route die je neemt van verouderd naar nieuw loopt via:

  • Bewust doen wat de meeste werkenergie opwekt
  • Niet mee gaan in het verouderde
  • Generatieverschillen benutten door elkaar te steunen in doen wat werkenergie opwekt
  • Uitgesproken steun van leiders

5. De valkuilen in kaart

Het is belangrijk om regelmatig te evalueren, waarbij je goed kijkt naar de routebeschrijving uit stap vier. Voor de oudere generaties is het vaak lastig om diepgewortelde, gedateerde sociale processen achterweg te laten. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat het herhalen een automatisme is geworden. Twee voorbeelden:

  • Steeds als de werkdruk hoog wordt, neemt niemand meer de tijd om elkaar feedback te geven en valt de ervaren teamleider terug in autoritair gedrag, terwijl iedereen beseft dat op die manier de teamprestatie afneemt.
  • Steeds als de jongste generatie met een goed idee komt, moeten ze dat op een A4’tje zetten en gaat het management dat idee bespreken, terwijl je ziet dat die aanpak veel werkenergie wegneemt bij de jongeren.

Als je samen een goed beeld hebt van lastige situaties, dan weet je wanneer je moet opletten en kan je gericht nadenken over wat je samen kunt doen om de energieke nieuwe weg in te slaan. Naast de lastige situaties, wordt de vernieuwing soms ook geremd door misverstanden op de werkvloer, waar het volgende deel over gaat.


Meer lezen over: Zinvol vernieuwen met resultaat? Download hier de WhitePaper.

Het Generatietheater banner Careerwise.nl

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er vijf verschillende generaties op de werkvloer. Hoe zet je generatiediversiteit in om als organisatie, afdeling of team fris en bij de tijd te blijven? Hoe blijf je aantrekkelijk voor jonge en oudere medewerkers én voor klanten? Lees hier meer.

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu