Sociaal leren: jongeren willen ‘samen’ leren & ontwikkelen

leren en ontwikkelen - Jongeren willen sociaal leren en ontwikkelen - en dat in coronatijd - pexels-ivan-samkov-5676744

Jongeren werken om te leren, blijkt uit onderzoek. En dat is geweldig nieuws: want een generatie die van leren en ontwikkelen houdt, betekent een flexibele, innovatieve generatie die constant vooruit wil. Om aan die grote leerwens van de jongeren te voldoen én de vruchten te plukken van deze mentaliteit, moet je er op een juiste manier op inspelen. Daarom onderzochten we in een grootschalig onderzoek hoe jongeren willen leren en geven we je tips & tricks hoe je dit juist online het beste kunt aanpakken.

Jongeren werken om te leren

Dat ontwikkeling belangrijk is voor millennials en Generatie Z kwam voor ons niet als een verrassing. Wel zien we dankzij het Young Professional Onderzoek dat de drang naar ontwikkeling actueler is dan ooit. Dat blijkt uit antwoorden op diverse vragen uit het onderzoek:

  • In de ideale situatie werk ik omdat: het mij de kans biedt om nieuwe dingen te leren (plek 1)
  • Het liefst werk ik voor een organisatie: waar veel aandacht en ruimte is om mezelf te ontwikkelen (plek 2)
  • Ik heb het liefst een baan waarin: ik ruimte krijg om mezelf te ontwikkelen (plek 2)
  • Over een jaar wil ik: een opleiding of training volgen (plek 2)

Jongeren willen continu groeien. Er moet beweging in zitten. En anders? Hup naar een andere baan, om maar in beweging te blijven. 

Zo willen jongeren leren

Nu we weten dat jongeren zo gericht zijn op leren en ontwikkelen, is het interessant om te kijken naar hóe ze willen leren. Uit het onderzoek blijken de volgende leervoorkeuren:

Ik leer het liefst door…

  1. te sparren met collega’s
  2. zelf iets te proberen
  3. af te kijken bij collega’s waarmee ik samenwerk

Verder hebben ze een voorkeur voor een klassikale opleiding en een coach of mentor, waarbij maatwerk een grote rol speelt. Bijna alle leervoorkeuren die hoog scoren, draaien om sociaal leren. Leren is geen eenzame bezigheid boven een boek. De jongeren van nu leren en ontwikkelen samen, met elkaar en door elkaar.

Om verder te komen in mijn werk spar ik het liefst met…

  1. een ervaren collega
  2. mijn leidinggevende
  3. een mentor (iemand met vakkennis en ervaring)

Het thuisfront en collega’s van dezelfde leeftijd vormen daarna een goed tweede vangnet.

Als ik de baas zou zijn, zou ik meer koppels senior/junior maken en al gaandeweg leren. – young professional

Wat is sociaal leren en ontwikkelen

Sociaal leren wordt gekenmerkt door: leren door anderen te observeren, hoe iemand iets doet en wat de gevolgen zijn. Je leert zo in interactie met anderen door te reflecteren, te sparren, af te kijken, te leren van ervaringen van anderen en tegelijkertijd kennis te delen. Je overlegt, deelt en probeert samen op zoek te gaan naar oplossingen. Deze vorm van leren heeft deze generatie jongeren met de paplepel ingegoten gekregen. Het liefst halen zij het samen-leren-in-de-klasgevoel ook naar hun hedendaagse werkvloer. Deze generatie leeft, werkt en leert in groepsverband.

Sociaal leren en ontwikkelen: en dat in coronatijd

En dat in coronatijd. Waar we juist compleet afgezonderde eilandjes zijn geworden van thuiswerkbureautjes gepropt in hoekjes van studentenkamers, woonkamers, slaapkamers en gangen. En ja, we hebben internet, Teams, telefoon en online vrijdagmiddagborrels. Maar het is gewoon niet hetzelfde.

De digitale afstand blokkeert hun ontwikkelambities. Want hoe leer je van ervaren collega’s als je alleen thuis achter je computer zit? Jongeren ontwikkelen dankzij en door sociaal leren, met elkaar. – Jos Ahlers

De eerste collectieve reactie toen corona uitbrak was dat leren en ontwikkelen op de lange baan geschoven werd. Eerst overleven en redden wat er te redden viel. Maar ondertussen gaat het leven door. Is de arbeidsmarkt krap en is jong talent moeilijk te binden en boeien. Investeren in leren en ontwikkelen kán niet meer op de lange baan geschoven worden wil je jong talent aantrekken en vasthouden én bij de tijd blijven als organisatie. Het is tijd om verder te gaan en op nieuwe manieren tegemoet te komen aan de wens van jongeren: sociaal leren.

Webinar: Zo pak je online sociaal leren aan

Meld je aan voor het gratis lunchwebinar op 20 januari 2022 en krijg antwoord op de volgende vragen:

  • Zo houd je jongeren enthousiast aan het ontwikkelen!
  • Wat train je online (en wat zeker niet)?
  • Hoe organiseer je ontwikkeling & begeleiding in tijden van thuiswerken?
  • Wat je kunt doen voor meer leerrendement online
  • Onderzoeksresultaten en de praktijk
Tags: Generatie Z, Leidinggeven aan millennials, leren en ontwikkelen, Millennials generatie Y
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Sociaal leren: jongeren willen ‘samen’ leren & ontwikkelen'?