Stappenplan voor succes

Babouschka van Bilsen (28) werkt bij IBM als Client Representative Media & Entertainment. Zij volgde de Hogere Hotelschool en studeerde marketing management aan Nyenrode. Babouschka is genomineerd voor Young Professional of the Year.

De toekomst beïnvloeden

Stel je wilt heel graag Young Professional of the Year worden, zoals ik. Je ziet de prijs al voor je, je voelt je handen om de glimmende beker, je proeft de champagne, je hoort de loftuitingen en ruikt de roem. Als je dit maar vaak genoeg visualiseert zal het vanzelf gebeuren… Ik geloof niet dat het zo werkt. Ik geloof wel dat je de toekomst kunt beïnvloeden. Niet door dromen, niet door geluk maar door wat je doet in het heden. Dat betekent dat er gewoon gewerkt moet worden. Maar ook dat elke dag nieuwe kansen biedt. Hoe ga ik hiermee de YPY award winnen? Stap voor stap.

Mijn stappenplan voor succes

Wat ik vooral heb geleerd tijdens mijn opleiding is ‘optimalisatie’: hoe zorg je dat je het beste aanbod levert voor een vraag en hoe doe je dit op de beste manier. Bij IBM breng ik dit dagelijks in de praktijk: ik probeer het aanbod van IBM zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van de klant. De deelname aan de YPY competitie heeft me doen nadenken over hoe ik dit doe. Wat maakt mijn benadering succesvol en hoe kan ik anderen daarmee inspireren? Mijn stappenplan voor succes. De vier V’s:

Stap 1: Vandaag

Het meest kenmerkende voor hoe ik in mijn werk en leven sta is dat ik leef per dag. Ik maak me zorgen om dingen waar ik invloed op heb in plaats van om dingen waar ik geen invloed op heb. Ik hoor regelmatig van klanten dat ze tijdens onze gesprekken hun probleem vaak steeds minder groot wordt. Ik heb geleerd dat veel problemen vooral in de toekomst bestaan. “Mogelijke” gevolgen of dreigende mislukkingen. Ik probeer te kijken naar wat er nu speelt: in welke situatie bevinden we ons nu en wat kunnen wij vanuit deze situatie doen om de toekomst positief te beïnvloeden. Ik denk in oplossingen en mogelijkheden.

Stap 2: Vibe

Hiermee kom ik bij stap 2: positieve energie. Ik sta positief in het leven en ik geniet bewust van elke dag. Mijn positieve energie en enthousiasme probeer ik in het dagelijks leven over te brengen omdat ik ervan overtuigd ben dat deze energie werkt als katalysator. Ik werk graag in teamverband en merk hoe aanstekelijk enthousiasme kan werken. Ik probeer bij elk individu een positief gevoel op te roepen, wat op groepsniveau een positieve ‘vibe’ kan creëren waaruit creativiteit en openheid voor vernieuwing ontstaat.

Stap 3: Vernieuwing

Al wil ik graag weten waar ik aan toe ben, tegelijk ben ik op zoek naar het onbekende. Het nieuwe. Ik hecht veel waarde aan zekerheden maar het loslaten van deze zekerheden heeft me al veel waardevolle ervaringen gebracht. Ik heb mijn stages en leerplekken uitgezocht op uitdaging en onbekendheid. Zo ging ik ‘ver weg van mijn comfort zone’ naar een Indiaas ongedierteverdelgingsbedrijf.
Ik streef niet naar een doel in de verte maar ik vraag elke dag het beste van mijzelf. Daardoor groei ik elke dag (al is het maar een beetje) en is het beste op een gegeven moment niet meer genoeg. Deze drang brengt me steeds een stapje verder en houdt me scherp.

Naast het verdedigen van persoonlijk talent heeft de organisatie van de YPY ons gevraagd na te denken over het thema ‘Mind the Gap’. In dit thema zie ik de uitdaging om het “gat” tussen de generatie X en Y te dichten. Terwijl de ‘babyboomers’ houden van structuur en verantwoordelijkheid houden wij (Y) van snelheid en flexibiliteit. Door de vergrijzing lopen bedrijven kans de kennis van generatie X te verliezen als deze niet wordt overgedragen aan generatie Y.

Een andere gemiste kans is dat bedrijven generatie Y niet lang aan hen kun binden. Baan en begeleiding sluiten niet altijd aan bij de veranderde behoeften van deze “jobhoppers”. Het valt mij op dat er bij beide generaties veel onbegrip bestaat, terwijl ik juist denk dat wederzijds begrip kan leiden tot bevredigende nieuwe werkvormen en loyaliteit. Tijdens mijn stage bij sterrenrestaurant El Bulli zag ik hoe werknemers van alle leeftijden en alle achtergronden elkaars verschillende smaken waardeerden en hoe iedereen gestimuleerd werd nieuwe smaken en gerechten te ontwikkelen.

Stap 4: Vervulling

De laatste stap is het vervullen van verwachtingen en wensen. Het bereiken van het beste. Voor mijzelf en daarmee ook voor anderen. Ik hoop dat mijn stappenplan ook jou inspireert het beste uit elke dag te halen. Voor mij betekent dat op dit moment het winnen van de YPY verkiezing.
.

Tags: ICT, Young Professional of the Year
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Stappenplan voor succes'?