Topservice aan klanten leveren

Pieter van Ommeren (26) studeerde Elektrotechniek en Commerciële Bedrijfskunde en werkt nu als Team Manager Maatwerk bij het Nuon Customer Care Center. Pieter is namens Nuon genomineerd voor Young Professional of the Year 2011.

Service op maat

De energiemarkt heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een dynamische wereld waarbij klanten steeds vaker op zoek zijn naar maatwerk oplossingen voor hun bedrijf. Naast allerlei specifieke wensen en eisen ten aanzien van bijvoorbeeld facturatie, spelen prijs, zekerheid en duurzaamheid ook een steeds belangrijkere rol. Per 1 februari dit jaar ben ik verantwoordelijk voor de serviceverlening aan de grootste klanten van Nuon. Deze klanten leveren we service op maat en hebben een eigen aanspreekpunt binnen het team.

Innovatie en ondernemerschap

Innovatie en ondernemerschap zijn voor mij belangrijke onderdelen van mijn werk. Ik probeer op een innovatieve manier te kijken naar de processen en systemen, en mezelf de vraag te stellen: “Als dit mijn eigen zaak was, zou ik het dan ook zo doen?”. Je zult jezelf vaak betrappen op een “nee”. Maar waarom doen we het hier dan wel zo? Belangrijk is om jezelf te blijven verbazen, en iets nooit als vanzelfsprekend beschouwen of zomaar te accepteren.

Uitdagingen

Ik krijg enorm veel energie van het op orde krijgen van een team of afdeling die niet goed loopt of een bepaald probleem heeft. Zo ben ik de afgelopen 2 jaar verantwoordelijk geweest voor de incassoafdeling van onze zakelijke klanten. De grote uitdaging was om ondanks de kredietcrisis het debiteurensaldo niet te laten stijgen. Het is me gelukt om in die 2 jaar het saldo met ruim 90% te reduceren! Dat doe je natuurlijk niet alleen. Het zijn uiteindelijk je mensen die het doen.

Werkplezier

Ik ben er van overtuigd dat een team uitsluitend succesvol kan zijn en topprestaties kan behalen als de mensen in het team met plezier naar hun werk gaan, datgene doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn, uitgedaagd worden én zichzelf kunnen ontwikkelen. In mijn dagelijkse werk probeer ik dat dan ook tot uiting te brengen, vooral door veel met mijn mensen in gesprek te gaan. Ik probeer ze op een enthousiaste manier te laten zien en ontdekken welke mogelijkheden ze zelf allemaal hebben om er iets leuks van te maken, én hoe belangrijk hun bijdrage is aan het geheel.

Uiteindelijk staat het einddoel centraal; topservice leveren aan onze klanten, met zo min mogelijk verspilling. En binnen dat kader is wat mij betreft dan ook alles mogelijk.

Geen dag hetzelfde

Het leuke aan mijn baan vind ik de grote mate van afwisseling en de veelzijdigheid. Er is letterlijk geen dag hetzelfde als de dag ervoor, en er komt elke dag genoeg op me af om met een lege agenda toch de hele dag druk te zijn. Die lege agenda is alleen een utopie, wat het dus erg belangrijk maakt om keuzes te maken. Wat ga ik vandaag doen dat echt het verschil gaat maken voor de klant of mijn team?

Gelukkig heb ik een enorm grote vrijheid in de wijze waarop ik invulling geef aan mijn baan. Ik vind het daarbij leuk om te experimenteren en te kijken wat het beste resultaat oplevert. Ik krijg dan ook een enorme kick als blijkt dat mijn aanpak werkt en er goede resultaten worden gehaald!

Balans werk-privé

Naast mijn werk ben ik regelmatig op het water te vinden. Er is niets zo ontspannend en inspannend tegelijk als een mooie zeiltocht, bijvoorbeeld over Waddenzee! De YPY2011 campagne vergt nog best wel wat uurtjes naast de al drukke weken, maar gelukkig komt de zon er weer aan, en kan de boot binnenkort weer in het water!

Tags: Young Professional of the Year
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Topservice aan klanten leveren'?