10 manieren tegen angst – 10 manieren om uit de angstmodus te blijven – by Daniel Reche – monochrome-photo-of-man-covering-his-face-1556716

10 tips tegen angst

In deze blog deel ik 10 tips tegen angst. Want we zijn allemaal weleens bang. Maar soms heeft de angst je zo te pakken dat het je verlamt. De angst neemt je dan over, waardoor jij je minder vrij voelt en de mogelijkheden niet meer ziet. Zo ga je effectief met angst om:

1. Oefen je in meditatie

Alle 10 tips tegen angst helpen je, maar de beste is: leer mediteren. Mediteren is zo effectief omdat het je letterlijk helpt om naar je angst te kijken, hem te omarmen, te onderzoeken en niet te veroordelen. Juist door er tegen te vechten, het weg te drukken, hem te negeren of erin te zwelgen wordt de angst groter. Meditatie leert je dat je de angst niet bént. Het leert je om erdoorheen te ademen en te zien hoe hij, juist door hem aan te kijken, kleiner en zachter wordt.

2. Dankbaarheid oefenen

Dankbaarheid vind ik één van de meest toegankelijke én snelle manieren om uit een angstspiraal te stappen. Angst vernauwt je vizier. Hoe banger je bent, hoe nauwer dat vizier is en hoe minder mogelijkheden je kunt zien. Oefen jezelf om hierin tijdig te schakelen. Als je makkelijk doemscenario’s ziet en snel angstig bent, neem je dan voor om je focus te verleggen zodra je doorhebt dat je op een angstgolf aan het surfen bent. Kijk om je heen, kijk in je hart, kijk in je verleden en benoem spontaan de dingen waar je dankbaar voor bent.

3).Waarderen helpt ook

Het helpt ook om dingen op te zoeken die je waardeert. De mooie gevels van de huizen in je straat. De heldhaftige stokroos, die de hele druilerige winter gewoon stug en volhardend is blijven staan. Het knusse eetcafé waar altijd van die classy lange kaarsen staan te branden, wat er zo sfeervol uitziet. Maak een wandeling en ga er bewust naar zoeken. Het helpt om die intentie van te voren heel bewust te hebben: Nu let ik vooral op de dingen die ik waardeer. Ik ben benieuwd hoeveel ik er tijdens deze wandeling tegenkom.

4. Open je hart-energie

Stel jezelf af en toe de vraag: Wat zou de meest liefdevolle persoon in dit geval doen? om zo meer verbonden te raken met je eigen hart. Mediteer op je hartchakra. Als je iets doet, vraag je daarbij dan af wat de intentie erachter is. Komt het uit je hart? Komt het uit angst?

5. Help waar dat gewenst is

Een mooie opvolging als je hart-energie meer opengaat is je afvragen: Wat kan ik bijdragen? Hoe kan ik helpen? Wat heeft de ander nodig? Je angst rondom persoonlijke zorgen, en het isolement dat daarbij hoort, doorbreken lukt beter door open te staan voor het verhaal van de ander. Luister. Stel vragen. Vraag of je iets kunt doen. Van ik-denken naar wij-denken.

6. Blijf denken in mogelijkheden

Zolang we leven, is er altijd iets mogelijk. We hebben bepaalde keuzes, altijd. Om de waarheid hiervan te illustreren deel ik een van de meest extreme voorbeelden die ik ken. Viktor Frankl. Deze held presteerde het zelfs in de Tweede Wereldoorlog om, na alle martelingen, hongertijden en de algehele hel van de Duitse kampen, zijn geest te sterken. Hoe? Hij bleef stoïcijns therapie geven aan de medebewoners van zijn barak. En bovenal: hij nam een wilsbesluit dat de Duitsers hem van alles konden afpakken, desnoods zelfs zijn leven, maar besloot dat ze nooit zijn wil konden breken. Nooit.

Frankl: Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedoms—to choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way.

Ik krijg kippenvel van de geest van deze man. Hij is een inspiratiebron voor me, want als hij het in díé omstandigheden kon, waarom zou ik het dan in mijn veel mildere omstandigheden niet kunnen? Precies. We kunnen het wél. Als we ons er maar van bewust zijn dat we die keuze hebben. Daarom deel ik deze 10 tips tegen angst graag met je.

7. Zoek verbinding

Als je bang bent en je komt er niet goed uit, blijf daar dan niet mee zitten in je eentje. Zoek het (digitale) gezelschap op van mensen die in high spirits verkeren, laat ze je een beetje omhoog liften en geruststellen. Soms is het zo fijn om even in de geruststelling te mogen leunen van een ander die een bepaalde situatie net even wat positiever inziet dan jij op dat moment.

8. Wat kun je veranderen en wat niet?

Accepteren van iets dat onvermijdelijk is, is één van de lastigste lessen. Zeker nu alles zogenaamd maakbaar en haalbaar is. Je hebt zeker een hoop invloed, maar niet op alles. Stel jezelf dus de vraag: Heb ik hier invloed op?

Grant me the serenity to accept the things I cannot change,

Courage to change the things I can,

And wisdom to know the difference.

9. Ga de natuur in

De natuur werkt op meerdere manieren helend. De frisse lucht, de prachtige beelden, het zien van elementen die weerspiegelen wat we zelf in potentie ook bij ons dragen; zijn met wat is. Onszelf zijn. In harmonie met het geheel zijn. Meebewegen met wat komt; wind of hagel, zon of regen. Ik vind het altijd zoveel makkelijker om me verbonden met het geheel te voelen en inspiratie toe te laten wanneer ik in de natuur ben, waar die verbondenheid al zo voelbaar is.

10. Blijf bewegen

De energie die je voor het bewegen gebruikt, kan niet meer naar piekeren gaan. It is that simple. Spendeer de energie met je hele lijf; zo zijn ook alle delen van je lijf weer met elkaar verbonden. Je leeft niet alleen in je hoofd, je lijf is een geheel. Dat voel je als je danst, als je voeten de grond raken, als je loopt en je de energie en het zuurstof overal doorheen voelt stromen. Ik startte vanochtend de dag door lekker te dansen op een oude cd van Charly Lownoise & Mental Theo. Ik was meer wakker dan na drie bakjes koffie. Door te dansen vier ik ook het leven. Vier ik wat er is, dat we er zijn, dat we dit kostbare leven hebben. Ik wens je, met deze 10 tips tegen angst, een flinke dosis innerlijke rust, liefde, harmonie, en gezondheid toe!

 



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...