50 knopen wind en dan

Jan_de_Jonge_Dockwise

Jan de Jonge (29) studeerde Maritieme Techniek in Delft en is Marine Engineer bij Dockwise. Als TeamCaptain tijdens de ROTCYP ervaart hij met zijn collega Young Professionals hoe het er op zee echt aan toegaat.

Verantwoordelijk voor zwaar transport

Met mijn opleiding als scheepsbouwkundige, heb ik kennis over de invloed van wind en golven op de bewegingen van schepen. Dockwise is marktleider in zwaar transport. Daarvoor beschikken wij over 24 half afzinkbare zware lading schepen die booreilanden, onderzeeërs, baggermateriaal, jachten en complete olie platforms vervoeren en installeren op open zee. Als één van de 70 engineers bij Dockwise, ben ik verantwoordelijk dat ons werk goed en veilig wordt uitgevoerd.

Dockwise_vanguard
‘Dockwise Vanguard’: De grootste in zijn soort momenteel in aanbouw

50 knopen wind en dan

Mijn dagelijkse werk bestaat uit het berekenen van de maximaal te verwachten scheepsbewegingen en het ontwerpen van aanmeersystemen om schepen op de plaats te houden. Zowel in de haven als tijdens installatiewerkzaamheden op open zee. Blijft het schip met booreiland op zijn plaats bij 50 knopen wind?

Meten is weten

Verder ben ik verantwoordelijk voor een meetproject voor onze gehele vloot. In dit project worden de scheepsbewegingen, scheepspositie, snelheid, koers en weersverwachting gemeten en geregistreerd, wat veel inzicht geeft in wat er werkelijk gebeurt met de schepen op zee. Onze klanten kunnen dit ook bijna realtime bekijken via een website. Zo kan de klant precies zien waar zijn materiaal is en wat ermee gebeurd. Na een periode van vier jaar is er een database opgebouwd met relevante meetdata die gebruikt wordt voor verder onderzoek.

gpsplot-cargo
Ik meet scheepsbewegingen, al bijna 1.200.000 zeemijl!

Ook doe ik de planning en werkverdeling binnen onze afdeling. Het is steeds weer een uitdaging om nieuw werk aan te nemen en een technisch plan te bedenken dat oplossingen geeft en vragen beantwoord. Alles zo bij elkaar een leuke en afwisselende baan waar de theoretische berekeningen dichtbij de praktijk liggen.

Ervaren hoe het leven op zee er aan toe gaat

Om de praktische kennis van de zeevaart te vergroten doen wij met 19 collega’s mee aan de ROTCYP. Belangrijk voor elke ‘Dockwiser’. Zeker voor collega’s uit ons team op niet maritieme afdelingen (zoals Sales, Fleet, Control, Finance etc) is dit een grote toegevoegde waarde.

Navigeren: op de sterren?

Onder mijn leiding zorg ik er voor dat het team goed wordt voorbereid. Gezellig, maar ook nuttig. Gisteren kwamen we nog bij elkaar voor een navigatiecursus. Wederom een leuke avond. Drie teamleden hadden dit voorbereid. Wat is een sextant, een octant, lengtegraad, breedtegraad, hoe te navigeren op de sterren en ga zo maar door? Gelukkig is er tegenwoordig GPS! Geen échte zorgen over de positie, maar er moet natuurlijk wel even op de stroming gelet worden om de juiste koers te varen.

Hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent?
Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

Wij hebben het voor je uitgezocht. Samen met generatie-experts en werkgevers hebben we ruim dertienhonderd jongeren binnen uiteenlopende organisaties gevraagd naar hun werk- en ontwikkelbehoeften. We keken speciaal naar wat maakt dat ze bij je blijven.

We delen resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek zodat jij daar in jouw organisatie direct mee aan de slag kunt!

Tags: Netwerken, Oriënteren, ROTCYP, Techniek
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Lees wat 1300 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over '50 knopen wind en dan'?