Ik vind het leuk om werkzoekenden te helpen zich sterk te presenteren op de arbeidsmarkt. Het schrijven van een onweerstaanbaar Curriculum Vitae (CV) ligt ook voor jou binnen handbereik. Om te beginnen bied ik je een handig Personal Branding Stappenplan van waaruit jij jouw CV op kunt stellen.
Geen utopie
Een CV dat jou op het lijf is geschreven, dat een weerspiegeling is van jouw unieke talenten, dat door iedere recruiter met een glimlach wordt gelezen en waarmee je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek… een utopie? Nee hoor. Een goede voorbereiding is het halve werk en het is belangrijk om al je gebruikelijke opvattingen over een CV te laten varen. Lukt je dat?
Personal Branding stappenplan
Om een onweerstaanbaar CV te krijgen adviseer ik onderstaande stappen te doorlopen. Je brengt in kaart wie jij bent, wat je wilt, wat je goed kunt en hoe je dat wilt bereiken. De antwoorden op de vragen neem je op in je CV.
Wat straal je uit?
Personal branding gaat over je persoonlijke imago. Het moeilijke daaraan is dat jij je persoonlijke imago niet zelf bepaalt. Dat doen anderen. Jij bepaalt alleen wat je uitstraalt en overbrengt. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over jouw unieke eigenschappen, het totale pakketje waarmee jij op anderen een positieve indruk achter wilt laten. Jouw persoonlijke ‘merk’ als het ware.
Stap 1: Zelfanalyse
De allereerste stap is het analyseren van jezelf. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Er worden op internet veel eenvoudige testjes aangeboden die je meer zelfkennis kunnen opleveren. Er zijn zowel gratis tests als betaalde tests. Zoek bijvoorbeeld eens op “groepsroltest”, “competentietest”, “beroepskeuzetest” of “persoonlijke swot-analyse”. Daarnaast:
- Stel jezelf de vragen ‘wie ben je?’ en ‘wat wil je bereiken?’
- Onderscheid je van anderen
- Maak een ‘Elevator Pitch‘: een mini presentatie van 30 seconden en maximaal 100 woorden over wie je bent, wat je doet en wat je voor de ander kunt betekenen
Stap 2: creëer je personal brand
Google eens op je eigen naam en kijk wat er in de zoekresultaten verschijnt. Sluit dit aan bij wat je wilt uitstralen?
- Doe je niet anders voor dan je echt bent
- Draag je personal brand uit op sociale netwerksites als LinkedIn, Twitter en Facebook
- Zet je personal brand neer via een persoonlijke website of blog
- Presenteer jezelf met foto’s, filmpjes en presentaties via bijvoorbeeld YouTube, Flickr en Slideshare
Stap 3: Communiceer je personal brand
- Breng je personal brand over op de buitenwereld, online én face-to-face
- Houd je eigen blog bij en schrijf over onderwerpen die je bezighouden
- Zet jezelf bovenaan in de Google zoekresultaten door te experimenteren met SEO of je eigen advertentie campagne
- Gebruik je Elevator Pitch in gesprekken
- Bezoek netwerkevenementen
- Wees expert-spreker op een evenement
- Schrijf een boek om je boodschap over te brengen
Stap 4: Beheer je personal brand
- Houd je personal brand altijd up-to-date
- Zorg dat al je online profielen actueel zijn
- Monitor je personal brand via bijvoorbeeld Google Alert, Twitter Search, of Friendfeed
De vorm bepaal je helemaal zelf
Hoe jouw CV er vervolgens precies uit moet komen te zien bepaal je helemaal zelf. Het belangrijkste is dat je CV past bij wie jij bent. Er zijn dus geen standaard regels. Je zult in ieder geval iets willen zeggen over je werkervaring, opleidingen, competenties, doelen en ambities en over je eigen personal brand. Bedenk wel dat een heel uitgesproken CV ook uitgesproken reacties uitlokt. Het komt soms ook voor dat je omgeving zich dankzij een mengeling van angst en een conservatieve instelling, alleen maar negatief kan uitlaten over jouw nieuwe CV. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan en blijf openstaan voor opbouwende kritiek, maar houd je eigen doelen en dromen scherp voor ogen. Zoek je tips om je CV nog beter te maken? Je vindt trouwens nog veel meer tips hier op Careerwise.
Dit artikel is een bijdrage van de cv-experts van Lifebrander.nl