Goldman Sachs is één van de meest prestigieuze zakenbanken ter wereld. De selectierondes zijn moordend en alleen de meest slimme en ambitieuze talenten lukt het een baan bij de bank te bemachtigen. Twintig sollicitatiegesprekken zijn geen uitzondering en wie onvoorbereid komt, kan zijn kansen zeker gedag zeggen. Oké, misschien staat in jouw agenda geen sollicitatie bij dé zakenbank; het kan zeker geen kwaad om hun adviezen ter harte te nemen. In een kort filmpje laten ze zien hoe je je op een gesprek bij Goldman Sachs moet voorbereiden. Hierbij een overzicht van de belangrijkste tips.
1. Interview Basics
Het sollicitatiegesprek is bedoeld om te bepalen of jouw kennis, vaardigheden en persoonlijkheid bij de functie en organisatie aansluiten. Daarnaast geeft een gesprek jou de kans om de organisatie beter te leren kennen en te bepalen of dit een plek is waar jij zou willen werken.
Demonstrating Motivation
Voordat je gesprekspartner kan bepalen of jij in het profiel past, moet je deze vraag eerst voor jezelf beantwoorden. Maak daarom in aanloop naar het gesprek een lijst van je competenties en bedenk voor jezelf: Hoe sluiten mijn competenties en ervaring aan bij deze baan? Wat zijn mijn sterke en zwakke punten? Wat zijn mijn interesses en misschien nog belangrijker: hoe kwam ik tot die conclusie? Was het een college, stage, business course… ? Vervolgens maak je daar een samenhangend verhaal van. Een verhaal dat je gesprekspartner zal aanspreken. Recruiters en managers willen begrijpen hoe je bij hun terecht bent gekomen en wat jou de ideale kandidaat voor de functie maakt.
2. Preparation
Wanneer je dat voor jezelf helder hebt, is het tijd om je op het sollicitatiegesprek voor te bereiden.
General Preparation
De eerste stap is het kennen van je cv. Bepaal je ‘key selling points’. Wat onderscheidt jou van andere sollicitanten? Denk aan leiderschap, teamwork en academische en professionele prestaties. Zorg dat je tijdens het gesprek met zelfvertrouwen over jezelf en je prestaties kan praten.
Technical Preparation
Een van de meest voorkomende fouten is het gebrek aan kennis van de functie en organisatie. Dat betekent niet dat je alles over de functie moet weten, maar dat je op een geïnformeerde manier je belangstelling kan overbrengen. Bezoek de website van de organisatie, zorg dat je de geschiedenis van het bedrijf kent en blijf op de hoogte van actuele trends en ontwikkelingen. Raadpleeg in het geval van Goldman Sachs: gs.com/careers, jaarverslagen / kwartaalrapportages, werknemers en alumni, recente nieuwsberichten over Goldman Sachs, informatiesessies en het laatste financiële nieuws (bijv. via wsj.com, ft.com of scmp.com).
First Impressions
Geef jezelf twintig tot dertig minuten de tijd voor de laatste voorbereidingen. Oefen je antwoorden nog een laatste keer en onthoud relevante data en namen (met name die van je gesprekspartner!). En vergeet niet: plan je reis ruim van tevoren en kom op tijd.
3. Interview Formats
Er zijn erschillende soorten sollicitatiegesprekken, afhankelijk van de branche, de functie en de persoonlijke stijl van je gesprekspartner. De meest voorkomende zijn ‘historische’, situationele en analytische gesprekken.
Historical
Tijdens een ‘historisch’ gesprek wordt je cv als leidraad genomen. Je gesprekspartner probeert een beeld te krijgen van je kennis, ervaring en prestaties. Houd je antwoorden zo beknopt en relevant mogelijk en benadruk de informatie die je sterke punten onderschrijven. Laat zien waarom jij de juiste persoon voor de baan bent.
Bahavioral
In situationele sollicitatiegesprekken, ook wel competentiegerichte gesprekken genoemd, wordt je gedrag als leidraad genomen. Dit type gesprek kun je bij Goldman Sachs verwachten. Je wordt gevraagd een situatie te beschrijven waarin je bepaalde kwaliteiten hebt laten zien. Het is belangrijk om voor een aantal belangrijke competenties, waaronder leiderschap, probleemoplossend vermogen en teamwork, voorbeelden te bedenken waarbij je vaardigheden goed worden neergezet.
Case study
In een case interview wordt je gevraagd om een situatie te analyseren. Recruiters en managers gebruiken deze methode om het probleemoplossend vermogen en creativiteit van een sollicitant te beoordelen. Als je bijvoorbeeld wordt gevraagd: ‘Hoeveel putdeksels zijn er in New York City?’, is het niet de bedoeling om lukraak een antwoord te geven. Er wordt van je verwacht dat inzicht in je denkproces geeft. Bijvoorbeeld: je zou kunnen zeggen dat, aangezien 12 hoofdwegen en 150 straten elkaar in New York kruisen, je 12 moet vermenigvuldigen met 150. Volgens deze berekening zijn er 1800 putdeksel in New York City. Dit antwoord kan wel of niet juist zijn, belangrijk is dat je laat zien hoe je een probleem aanpakt.
4. Questions for the Interviewer
Ongeacht het type gesprek, is het altijd belangrijk om vragen te stellen. Hou ze zo kort en algemeen mogelijk en richt je vragen op de branche en toekomst van het bedrijf. Vermijd vragen over salaris, werktijden en secundaire arbeidsvoorwaarden. Dat is pas aan de orde als je alle rondes met succes hebt doorlopen.
5. After the Interview
Na afloop van het gesprek is een korte e-mail om te bedanken een mooi gebaar, maar niet verplicht. Wat je zeker niet moet doen: een telefoontje of een geschreven brief.