fbpx

Werkgeluk: Door meer verbondenheid te ervaren op je werk

Werkgeluk Door meer verbondenheid te ervaren op je werk-pexels-george-milton-6953985

Op zondagavond kijk je op tegen de volgende morgen. De werkweek begint weer en wie heeft er absoluut geen zin? Jij. Al voor een langere tijd ben je ongelukkig in je werk. In deze serie lees je de vijf aspecten die werkgeluk veroorzaken, hoe het komt dat je geen zin hebt in je werk én wat je daaraan kunt doen. Ook handig wanneer je nog studeert, weet je gelijk waar je op moet letten in je toekomstige baan! In dit deel: Werkgeluk: Door meer verbondenheid te ervaren op je werk.

De vijf aspecten van werkgeluk

Als je ongelukkig bent met je werk, levert het je niet genoeg (meer) op ten opzichte van wat je erin steekt: kostbare tijd en energie. Jouw werkgeluk wordt bepaald door de volgende vijf aspecten: betekenis, competentie, autonomie, verbondenheid en plezier. In deze aflevering staat verbondenheid centraal. 


Het belangrijkste aspect voor werkgeluk

Jij en ik zijn sociale dieren. Het hebben van goede banden en relaties met anderen is het belangrijkste aspect voor werkgeluk. Het is bijvoorbeeld de nummer één reden voor mensen om ja te zeggen tegen een bedrijf als zij zien dat de sfeer in het bedrijf goed is. Sfeer op de werkvloer bepaalt voor een ontzettend groot gedeelte of je met zin of met tegenzin naar je werk gaat. Dit is overigens niet alleen het geval bij je werk, maar in je hele leven.

Alleen en niet gesteund

Dus: hoe meer jij je verbonden voelt met je collega’s en je leidinggevende, hoe gelukkiger jij bent in je werk. Easy toch? Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn zat collega’s die roddelen of jij hebt precies een leidinggevende die niet het beste met je voor lijkt te hebben. Op die manier neemt het gevoel van zin in je werk snel af. Vooral omdat je niet het gevoel hebt dat jullie echt één team zijn. Het voelt alsof je er alleen voor staat en je niet gesteund wordt.

Verbondenheid creëren is een taak

Verbondenheid is in eerste instantie een taak van de leidinggevende. Hij of zij dient ervoor te zorgen dat iedereen hetzelfde doel nastreeft. Hij/zij hoort de sfeer te bepalen tussen de werknemers. Bijvoorbeeld hoe er met elkaar omgegaan wordt of hoe er feedback aan elkaar gegeven wordt. Als een leidinggevende hier zelf niet assertief in is, kan jij je assertief opstellen en dit bespreekbaar maken.

Twee tips waardoor jij zelf zorgt voor meer verbondenheid met je collega’s

1. Het bieden van steun aan elkaar

Als iemand jou te hulp schiet of je steunt op een lastig moment, heb je 100% het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Dit zorgt direct voor een band en verbondenheid. Je kunt de verbondenheid tussen jou en je collega’s vergroten door zelf deze houding aan te nemen. Je kunt natuurlijk niet alle problemen oplossen, maar een helpende houding verandert de hele sfeer. Zo creëer je het vertrouwen dat je op elkaar kunt rekenen. Het vertrouwen in elkaar is cruciaal als het gaat om verbondenheid, maar ook om het samen bereiken van doelen en je gesteund voelen.

2. Het hebben van persoonlijke banden met je collega’s

De vrijdagmiddagborrel is niet alleen geschikt om te vieren dat het weekend is, wel voornamelijk uiteraard, maar ook om je collega’s beter te leren kennen. Als jij weet dat Janneke haar oma op sterven ligt, krijg jij meer empathie voor je collega en zij voor jou. Daarnaast vindt iedereen het fijn als je oprecht vraagt hoe het met hem/haar gaat. Je staat dichter bij elkaar en jullie voelen je meer verbonden. Met als gevolg natuurlijk dat jij met meer plezier naar je werk gaat!


Dit is het vierde deel in een 5-delige serie over werkgeluk. Volgende week wordt deel 5 gepubliceerd, over geluk en plezier.

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu