Canvas 10 tips voor ontspannen werken

Klanten voor je winnen: 6 tips om van je klanten fans te maken

Je hebt een fantastisch idee, project of product. Nu moet je het aan anderen zien te slijten.  Hoe doe je dat? Of je nu ondernemer bent of binnen een organisatie werkt. Zie het even als het binnen-hengelen van klanten, enthousiastelingen voor wat jij doet. Met deze 6 tips maak je fans van ze:

1. Win vertrouwen

Ga ervan uit dat ze jou, je ideeën of producten eerst willen leren kennen voordat ze met je in zee gaan. Pas als jouw klant een goed, transparant beeld heeft van wat je aanbiedt gaat de deal door. Wees dus lekker duidelijk en eerlijk over afspraken, voorwaarden en kosten. Wacht ook niet totdat de klant zich meldt met een probleem of een klacht, maar probeer dat net voor te zijn. Merk je dat de communicatie stroef verloopt? Benader de klant dan met de vraag of alles duidelijk is.

2. Wees vindbaar en herkenbaar

Een geïnteresseerde klant zal jou of het bedrijf waarvoor je werkt  waarschijnlijk eerst Googlen, voordat ze contact met je opnemen. Zorg dus voor een goed en kloppend online imago. Of dat nu gaat om het interne smoelenboek, je social media of je bedrijfswebsite, besteed aandacht aan een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke eerste indruk: is alles goed te vinden? Staan je contactgegevens duidelijk vermeld? Snapt een nieuwe klant wat jij aanbiedt?

Let ook op de je social media. Wat je op Facebook, LinkedIn of Instagram deelt zegt iets over je bedrijf, product of dienst en helpt je zichtbaarheid te vergroten. Zo kan je fans voor je winnen. Deel informatie die jij inhoudelijk interessant vindt en die gelinkt is aan het onderwerp waarmee je gezien wilt worden. Heb je een toffe (bedrijfs)film gemaakt dan kan die er natuurlijk ook op. Zo gaan anderen zien dat ze jou moeten hebben. Een indirecte manier van reclame maken voor je diensten. Zijn sociale media eigenlijk niet jouw ding, of kom je er niet aan toe? Haal ze dan offline, een spookaccount staat niet professioneel.

3. Hou je klanten op de hoogte

Je wilt graag top of mind blijven bij je klanten zodat ze niet weglopen na één klus. Zorg dus dat ze jouw bedrijf ook daarna vaker voorbij zien komen. Social media is daar bij uitstek geschikt voor. Maar je kan je klanten ook een maandelijkse nieuwsbrief sturen met nieuwtjes vanuit je bedrijf. Of houd een blog bij over je ervaringen. Eindig altijd met een call to action. Nodig klanten uit voor een bijeenkomst, vraag ze naar hun mening over het onderwerp in je nieuwe blogpost of wijs ze op een tijdelijke aanbieding.

4. Deel je kennis

Je kunt je klanten ook meer vakinhoudelijk op de hoogte houden. Deel je kennis en zorg zo dat je bekend komt te staan als dé persoon of hét bedrijf in jouw vakgebied. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een e-book of een whitepaper rond te sturen. Of iets creatiever, een canvas te laten maken met tips rondom jouw product of dienst die je klanten aan de muur gaan hangen:

Klanten voor je winnen Canvas met 10 tips voor ontspannen werken ICM

Stuur eens een Canvas voor op kantoor en deel kennis waarmee je graag gezien wordt.

5. Organiseer leuke dingen

Hou je (potentiële) klanten betrokken door zo nu en dan een evenement te organiseren. Vier  successen, een jubileum, of uitbreiding van het bedrijf. Je kunt ook een inhoudelijk seminar organiseren. Nodig potentiële en bestaande klanten uit. Dat is een leuke manier om te netwerken, en alleen al met het versturen van de uitnodigingen zet je jouw bedrijf weer even in de kijker. Doe dat bijvoorbeeld eens ouderwets op sjiek 120-grams papier en laat het briefpapier en de envelop bedrukken in de stijl van je evenement. Leuk, wanneer krijg je nou nog post?!

6. Zorg voor een onverwachte positieve ervaring

Klanten worden graag positief verrast. Geef eens zomaar iets weg of doe net iets meer of iets extra’s ten opzichte van wat er wordt verwacht. Dit zullen je klanten onthouden. Wie weet doet de klant dan de promotie voor jou, door aan vrienden of op social media te vertellen over hun positieve ervaring met jouw bedrijf. Jos Burgers geeft in dit filmpje een mooi voorbeeld van hoe fans maakt van je klanten door een onverwacht positieve klantervaring:


Dit artikel is tot stand gekomen met input van Drukland.be 


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...