brand new_by_k is for kristina

7 survivaltips voor een nieuwe baan

Assessment TrainingGefeliciteerd! Je bent aangenomen voor de baan van je dromen en gaat binnenkort aan de slag. Erg leuk, maar ook een periode die onzekerheid met zich meebrengt. Hoe gaat het werk je bevallen? En je collega’s? Kun je de hooggespannen verwachtingen waarmaken? Toch brengt de status van ‘nieuweling’ ook een aantal voordelen met zich mee en zijn er allerlei handigheidjes die je tijdens je eerste weken op weg kunnen helpen. Hier een aantal survivaltips voor een nieuwe baan!

Geniet van de wittebroodsweken

Volgens J.D. Schramm van Harvard Business Review moet je de eerste weken van je nieuwe baan vooral genieten van de aandacht die je als ‘nieuweling’ krijgt. Je werkgever wilde je immers graag hebben en is blij dat je er bent. Maak gebruik van de energie die deze aandacht je geeft.

Start met een schone lei

Een nieuwe baan is net als Oud & Nieuw: hét moment om je goede voornemens een kans te geven en een paar nieuwe routines te starten. Zoals minder koffie drinken en het doorvoeren van een ‘Getting Things Done’ aanpak. Je nieuwe collega’s komen er vast nooit achter dat je in een vorig leven een cafeïneverslaafd warhoofd was.

Maak gebruik van je ‘nieuwe’ status

Laat je niet teveel overweldigen door alle nieuwe informatie, namen en indrukken. Wees geduldig, niemand verwacht dat je de eerste weken alles al weet. Gebruik deze periode om met een frisse blik naar procedures te kijken en vooral veel vragen te stellen. Zoek een formele mentor waar je voor werkvragen terecht kunt en een informele mentor die je over de ongeschreven regels van het bedrijf kan vertellen.

Focus op het werk

Neem de tijd om de nieuwe omgeving te leren kennen, maar laat ook meteen zien dat je een aanwinst voor het bedrijf bent. Wees pro-actief, stel intelligente vragen en neem beslissingen. Ga in de eerste weken niet stipt om vijf uur al naar huis en doe elke dag net iets meer dan van je gevraagd wordt. Zo zal je het respect van je nieuwe baas snel verdienen.

Maak contact met collega’s

Vergeet niet om naast het werk tijd vrij te maken voor het socializen met je nieuwe collega’s. Goed contact met de mensen waar je dagelijks mee te maken hebt maakt je werk niet alleen een stuk leuker, je ontwikkelt daarmee ook de broodnodige gun-factor die je voor een later moment misschien hard nodig hebt.

Blijf niet in het verleden hangen

Terwijl je deels op basis van je werkervaring bent aangenomen, is het goed om het aantal keer dat je een zin begint met: “Toen ik bij… werkte…” te beperken. Dat kan (bij overmatig gebruik) erg belerend overkomen. Alleen omdat je bij je vorige werkgever met een state-of-the-art systeem werkte, betekent niet dat het systeem van je nieuwe werkgever verkeerd is. Het is gewoon anders.

Leer van je fouten

Assessment TrainingWe hebben allemaal wel van die momenten waarop we beseffen dat we een grote fout hebben gemaakt. Vooral bij de start van een nieuwe baan kan een verkeerde actie of beslissing je een slapeloze nacht bezorgen. Bedenk dat succes vaak begint met het maken van fouten. Stop, erken dat je een fout hebt gemaakt en kijk wat je voor de toekomst van je fout kan leren.

Het ‘nieuw zijn’ geeft je een aantal voordelen, maar het is ook een spannende tijd met veel nieuwe mensen, informatie en uitdagingen. Omarm de onzekerheid die je dat geeft en geniet van de ervaring!

Meer tips voor een goede start? Lees de 6 tips voor je eerste werkdag of het artikel van onze modejournalist en blogger Anne Buis over wat je aantrekt naar kantoor.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...