ted-woman

De 8 fouten die je vooral NIET moet maken als je presenteert!

Presenteren. Het blijkt toch echt een vak op zich. Menigeen die op het werk opeens te horen krijgt dat je “en grande publique” je ding moet gaan doen. Ja, op het podium. En ja, voor heel veel mensen (en soms zijn 10 mensen ook al heel veel).

Natuurlijk hebben we vroeger allemaal op school een spreekbeurt of boekbespreking gedaan of misschien zelfs een speech moeten geven als klassenvoorzitter. Maar vaak heb je verder weinig of geen know-how gekregen over hoe je presenteren nou echt goed doet.

Dus daar sta je dan. Aan het wachten totdat je wordt aangekondigd. Hart in je keel, trillende vingers en je ademhaling lijkt wel die van een bang vogeltje. Niet fijn. Vooral niet omdat je juist je stem moet gaan gebruiken en je al helemaal niet onzeker wilt overkomen. Help.

Nu ben ik laatst naar een presentatie training geweest. Ik dacht, laat ik eens leren van de expert. Dat heb ik geweten! Het was een training waarbij ik enorm uit mijn comfort-zone moest en heel wat kneepjes van het vak heb geleerd. Hieronder deel ik met jullie de 8 dingen die je vooral NIET moet doen als spreker (maar die in de praktijk wel heel vaak worden gedaan).

1. Denken dat jouw verhaal het belangrijkst is

Het belangrijkste tijdens jouw presentatie is jouw publiek! Hier moet jouw aandacht liggen. Het is essentieel dat je de aandacht van de groep niet verliest. Het is uiteindelijk veel beter dat je maar 30% van jouw verhaal brengt en dat iedereen het begrijpt, dan dat je 100% van jouw verhaal brengt en dat maar 10% blijft hangen.

2. Proberen om interessant te zijn i.p.v. interesse te hebben

Vaak denk je als spreker dat het dus om jou draait. Maar vaak zit niemand daar echt op te wachten. Hoe meer interesse je stelt in jouw publiek, hoe interessanter je zelf wordt. Dus maak het interactief. Stel vragen en houd ten alle tijden oogcontact. Als je te veel met jezelf bezig bent, verlies je jouw publiek uit het oog.

3. Oordelen over goede antwoorden versus slechte antwoorden

Als je vragen stelt aan jouw publiek oordeel dan nooit of een antwoord goed of slecht is, maar bedank de deelnemer altijd voor zijn of haar bijdrage. Zo moedig je participatie aan en voelt niemand zich geremd omdat een antwoord als fout kan worden bestempeld.

4. Prediken i.p.v. uitleggen

Als je op de predik-stoel gaat staan, ga je mensen proberen te overtuigen. Dit veroorzaakt snel dat mensen zich geforceerd voelen. Het is beter om jouw informatie over de bühne te gooien op een manier dat mensen het gevoel hebben dat ze een vrije keuze hebben.

5. Praten i.p.v. vragen

Na een tijdje is het ALTIJD saai om alleen maar te moeten luisteren. Zorg er dus voor dat je jouw publiek veel vragen stelt. Onze hersenen zijn namelijk ingesteld op het beantwoorden van vragen (vinden ze leuk!). Varieer ook in open en gesloten vragen. Alleen maar gesloten vragen stellen, kan het gevoel oproepen dat je wordt gemanipuleerd. Open vragen creëren ook veel meer interactie.

6. Negatieve reacties negeren

Soms heb je iets te vertellen wat jouw publiek of iemand in jouw publiek niet wilt horen of het er niet mee eens is. Of je maakt een vergissing en iemand uit de zaal spreekt je hier nogal emotioneel op aan. Het ergste wat je kunt doen is niet reageren. Bedenk je dat deze persoon sowieso actief luistert en betrokken is, ook al is zijn reactie misschien zelfs aanvallend. Bedank de persoon voor zijn reactie en probeer de situatie niet op te lossen, maar LUISTER naar hem. Je wilt de echte reden begrijpen waarom iemand emotioneel op jouw verhaal reageert. Dus geef de persoon wat ruimte om zijn verhaal te vertellen. Stel vragen om het goed te begrijpen en kijk of hij zelf met een oplossing kan komen. Ga het vooral niet zelf proberen op te lossen! Tot slot kun je hem vragen wat je kunt doen zodat hij zich beter voelt. Heeft hij iets nodig? Misschien meer informatie?

7. De presentatie verkeerd beginnen

Het begin is het cruciaalste stuk van jouw presentatie, want jij bent nerveus en jouw publiek kent en vertrouwt jou nog niet. Wat te doen? Zorg ervoor dat je twee gesloten vragen hebt voorbereid die je meteen stelt waarbij je iedereen meteen in jouw verhaal betrekt. Dan bedank je iedereen oprecht voor zijn komst, tijd, betrokkenheid of zelfs moed voor het komen. Dan pas introduceer je jezelf en ga vooral niet los op alle feiten van je CV. Zit niemand op te wachten. Vertel eerder waarom jij degene bent die hen kan helpen bij dit onderwerp en maak het persoonlijk. Vervolgens vertel je waarom jouw verhaal interessant is voor jouw publiek. What’s in it for them?

8. De aandacht van jouw publiek laten verslappen

We hebben al gezien dat het tijdens jouw presentatie vooral om jouw publiek gaat. Ben er dus alert op dat de aandacht niet verslapt en grijp in wanneer je dit ziet gebeuren. Stel vragen of laat jouw publiek in kleine groepjes samen iets van inzichten delen. Houd het interactief!

Download de Whitepaper Millennials & Werk van Careerwise  
burn-out test voor millennials careerwise.nl

Ga op de somberste dag van het jaar met Careerwise naar de Thank Got it's Monday show