Zo herken je stress Careerwise photo-1456426531648-850ec2f5a462

Zes kopjes koffie door je bloedbaan – Hoe ga jij om met stress?

Het is donderdagavond. Ik loop in Utrecht op weg naar mijn portrettekencursus. Aan de overkant van de straat valt mijn oog op een vrouw in een donkerblauwe joggingbroek en een bezweet grijs shirt. Haar lijf heeft duidelijk moeite met haar besluit om vanavond te gaan rennen. Alsof dat nog niet genoeg is, probeert ze tegelijkertijd een telefoongesprek te voeren. “Ja, ik – hijg – weet dat dat – hijg – zo is, maar – hijg – ik ga toch – hijg – door.” Het eerste wat in mij opkomt, is: waarom? Waarom doet ze twee dingen tegelijkertijd?

Lekker multitasken

Vroeger was ik een ster in veel dingen tegelijk doen. Een voorbeeld daarvan is het afruimen van de tafel. Voor mij was het de uitdaging om zoveel mogelijk borden, kopjes, potten jam en pakken hagelslag in één keer af te ruimen. Dat scheelt toch weer een keer op en neer lopen (wel zes meter…).

De adrenaline machine

Door van alles tegelijk te doen, creëer je stress. Daardoor maak je adrenaline aan. Je lichaam denkt nu automatisch dat er een beer voor je staat en stuurt zes kopjes koffie per seconde door je bloedbaan zodat je als de sodemieter weg kunt komen. In de oertijd had je zulke momenten niet vaak. Tegenwoordig levert vrijwel alles stress op, waardoor je continue een adrenaline-rush ervaart. Dat is iets waar sommige mensen op kicken. Maar is dat wel gezond? Veel psychische en lichamelijke klachten worden veroorzaakt door een stressoverschot: je lichaam ziet veel meer beren op de weg dan goed voor je is.

Verlangzamen = versnellen

Tegenwoordig beoefen ik de kunst van één ding tegelijk proberen te doen. Dit kost misschien iets meer tijd, maar het levert veel meer rust op. Dat laatste is mij inmiddels meer waard dan tijdsbesparing. Verlangzamen levert bovendien versnelling op. Probeer het maar eens: een uur lang alles heel rustig doen. Eén ding tegelijkertijd. Je zult zien dat je je daar veel relaxter door gaat voelen. Even de tijd nemen om je kat te aaien, pure chocola te proeven, te genieten van een knuffel, langzaam hard te lopen. Allemaal activiteiten waardoor je lichaam het stofje serotonine aanmaakt. Dit is een neurotransmitter die hard nodig is om je gelukkig te laten voelen.

Zo herken je stress: de echte uitdaging

Je zou denken: hoe moeilijk kan dat zijn? Gek genoeg is het vaak makkelijker om mee te gaan in alle drukte, in plaats van eruit te stappen en je eigen plan te trekken. Ga je voor de adrenaline-rush of voor de serotonine-kick? Ik zou het wel weten. Ik ga voor een heerlijk shotje serotonine. Maar nu moet ik echt stoppen met schrijven, ik moet nog zoveel doen! ;-)


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...