Stond je vroeger met een verzorgd cv en een motivatiebrief al met één been in een sollicitatiegesprek, tegenwoordig is er heel wat meer nodig om alleen al een uitnodiging te ontvangen. Je moet meer kunnen laten zien dan een overzicht van studie- en werkervaring. Je moet je onderscheiden van de rest. Zeker in de huidige markt.
De standaard aanpak kan de deur uit
Je hebt een goede opleiding en wellicht ook een goed start cv, maar daarin sta je helaas niet alleen. Er zijn veel meer mensen die een mooi cv hebben en precies hetzelfde nastreven als jij. Waarom gaan werkgevers jou uit de enorme stapel selecteren? Hoe blijf je bij deze mensen top of mind? De standaard aanpak kan de deur uit, je moet je onderscheiden!
Personal Branding
Iedereen heeft unieke eigenschappen. De vraag is of je jezelf bewust bent van jouw eigenschappen. Deze moet je namelijk inzetten om je doelen te bereiken. Jouw unieke eigenschappen zorgen ervoor dat je je kunt onderscheiden, een positieve indruk kunt maken en een gevoel kunt achterlaten. Je creëert een persoonlijk merk, dat ervoor zorgt dat jij opvalt in de massa.
Je bent al een merk…
In het tijdperk van social media, ben je vaak al een speler in het ‘persoonlijk merk’ veld. Of je het nu wilt en weet of niet. Google jezelf maar eens en bekijk hoe je zelf indrukken achterlaat op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn etc. Heb je dit netjes gemanaged of wordt er met losse flodders geschoten? Recruiters kijken graag op het internet wie je bent en of je cv nog ergens anders te vinden is. Ze kijken hoe je overkomt, welke indruk je achter laat. Sterker nog ze laten zich – zonder jou zelf gezien te hebben – wellicht al sturen naar een positieve of negatieve mening. Wat betekent dat je of bij voorbaat al niet wordt uitgenodigd of je bij binnenkomst al een minpuntje achter je naam hebt staan.
Een grotere kans op een droombaan!
Ben je bezig met solliciteren en sta je op het punt je cv te versturen? Check dan eerst de volgende punten. Zorg ervoor dat jij al je social media en andere online identiteitvormers in lijn hebt en maak een cv dat meer laat zien dan een opsomming van opleidingen en ervaringen. Maak een cv dat laat zien wie jij bent en wat jouw specifieke toegevoegde waarde is. Laat zien wat je competenties zijn en hoe je die hebt verkregen. En communiceer dit consequent ook op internet. Als een recruiter dan jouw cv ontvangt en op internet naar je gaat zoeken, zien ze iemand die nagedacht heeft, authentiek is en een duidelijk profiel heeft. Zo word je ‘top of mind‘ bij werkgevers en creëer je een grotere kans op je droombaan!
Dit artikel is een bijdrage van de cv-experts van Lifebrander.nl