De eerste indruk: het moet van twee kanten komen

Als sollicitant doe je natuurlijk je uiterste best om bij een werkgever een zo goed mogelijk beeld van jezelf neer te zetten. Je benadrukt de juiste kwaliteiten, drijfveren en interesses, laat je van je meest charmante kant zien en hoopt dat de werkgever aan het einde van de rit zijn oog op jou laat vallen.

Maar past deze werkgever eigenlijk wel bij jou? In alle drukte om je van je beste kant te laten zien, kun je wel eens vergeten dat er van beide kanten een klik moet zijn. Het heeft dus geen enkele zin om je in allerlei bochten te wringen om maar ‘gekozen’ te worden. Sterker nog: de meeste werkgevers prikken daar zo doorheen. Je lichaamstaal zegt genoeg.

Voor de duidelijkheid: natuurlijk is het handig als je tijdens een sollicitatie de juiste kennis en competenties benadrukt. Vergeet alleen niet te onderzoeken of het takenpakket en de bedrijfscultuur ook bij jou passen:

Eerste indruk

Jij maakt niet alleen een ‘eerste indruk’ op de werkgever; de werkgever maakt natuurlijk ook een ‘eerste indruk’ op jou. Wat is de missie van het bedrijf? Hoe ziet de website eruit? Hoe ziet het gebouw eruit? Hoe is de ontvangst door de receptioniste? Zie je open of dichte deuren?

Sollicitatiegesprek

Stel tijdens het sollicitatiegesprek een aantal (kritische) vragen over de functie en cultuur van het bedrijf. Kijk voor inspiratie: 10 vragen die jij de recruiter kan stellen en Welke bedrijfscultuur past bij mij?

Koffie drinken

Vraag of je je toekomstige collega’s mag ontmoeten. Hoe ziet een typische dag eruit? Wat is de werkcultuur? Wordt er samen geluncht? Zien ze elkaar ook buiten kantoor? Vaak is dit onderdeel van de sollicitatieprocedure, omdat het team ook een oordeel over jou mag uitbrengen.

Verder…

Als je nog steeds twijfelt, vraag of je een dag mag meelopen, langs mag komen op een bedrijfsborrel of vraag om een informeel gesprek met iemand met een vergelijkbare achtergrond. Kortom, doe er alles aan om te onderzoeken of dit ook echt de plek is voor jou!

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Loopbaan, Scoor die baan, Sollicitatiegesprek, Solliciteren
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'eerste indruk: het moet van twee kanten komen'?