Droombaan: creatieve ondernemers in beweging houden

Sylvia Niemantsverdriet (29) is een zelfstandig ondernemer. Op het visitekaartje van haar bedrijf Keep Moving Forward staat gedrukt: Ik leer creatieve ondernemers hun zakelijke skills te ontwikkelen en zo meer opdrachtgevers te vinden. Dat klinkt niet alleen leuk, maar ook nog eens heel handig. Voor mijn serie Droombaan spreek ik Sylvia op een zonnige maandagmiddag bij haar thuis in Rotterdam.

Wat wilde je vroeger worden?

Topturnster! Ik heb van m’n vijfde tot m’n zeventiende geturnd, op behoorlijk hoog niveau. Als klein meisje wil je dat dan natuurlijk worden. Oja en juf, voor de klas staan, dat leek me heel erg leuk. Mijn moeder zei altijd tegen me dat ik dat zo goed zou kunnen. Als kind sla je zulke dingen op.

sylvia_louizameiking

Mijn moeder had altijd heel veel tijdschriften in huis. Ik scheurde vaak plaatjes uit en was heel visueel ingesteld. Op de middelbare school had ik besloten om modefotografie te gaan studeren. Ik wilde naar de Academie. Na een omweg via International Human Resource Management ben ik daar ook terechtgekomen. Ik heb Visual Arts and Design Management gestudeerd aan de HKU. Ik leerde hoe je het management en het zakelijke deel voor creatieven kunt oppakken. Door mijn twee studies te combineren doe ik wat ik nu doe.

Niets gaat zoals je het plant

Tijdens mijn studie op de academie werd ik begeleid door een gastdocent. Hij had een eigen bedrijf in visual design. Denk aan logo’s, huisstijlen, websites, filmpjes, noem maar op. Het klikte goed, daarom vroeg hij of ik bij hem kwam werken. Dat heb ik toen tijdens mijn studie gedaan. Na mijn studie ben ik daar ook nog blijven werken. Maar in 2008 begon de crisis. Ik was de eerste die eruit moest. Ik heb een halfjaar gezocht naar werk. Dat was heel moeilijk, want nergens wilden ze toen iemand aannemen. Toen ben ik vrijwilligerswerk gaan doen bij een stichting die evenementen voor studenten organiseert. Zij willen opdrachtgevers en goede studenten bij elkaar brengen. Daar ben ik als Projectmanager begonnen. Ik werkte daar een jaar, toen bleek dat ik ziek was.

Uitvinden wat ik te doen had

Ik bleek een tumor in mijn rug te hebben en moest een zware operatie ondergaan. Daarna volgde een periode van revalidatie. Mijn toenmalige baas vertelde me rond die tijd dat mijn contract niet verlengd zou worden, waardoor ik ook nog zonder werk kwam te zitten. Dan kun je dus niets en dan weet je dat je nergens meer naartoe gaat (lachend). Dat was dus een beetje lastig! In diezelfde tijd hielp ik wel al creatieven uit mijn netwerk, die naar mij toe kwamen omdat ze niet wisten hoe ze in de crisis aan klanten moesten komen. Ik gaf hen tips. Dat ging zo goed, dat vrienden van hen ook naar mij toe kwamen. Uiteindelijk zeiden mensen tegen me: Goh, je moet daar eens geld voor gaan vragen. Dat heb ik toen gedaan.

Het heeft geen nut om stil te blijven staan

Toen ik ziek was, was ik heel erg boos. Op mezelf, op mijn lichaam, op mijn baas die mijn contract niet had verlengd, op mijn andere baas die me tijdens de crisis had ontslagen. Toen bedacht ik me dat het geen nut had om stil te blijven staan, of om in het verleden te blijven hangen. Je moet vooruit denken.

keepmovingforwardsylvia

Creatieven moeten dat ook doen. Als je stil blijft staan, krijg je geen klanten. Wat ik doe met mijn bedrijf is creatieven leren hoe ze zich beter in de markt kunnen zetten, zichzelf of producten kunnen verkopen en hoe ze sneller opdrachtgevers kunnen krijgen. Marketing en Acquisitie is niet echt aan hen besteedt; dat vinden ze moeilijk, eng of stom. Ik wil hen laten zien dat je het ook op een leuke manier kunt doen. Bijvoorbeeld door dingen waar ze misschien nog niet eerder aan hadden gedacht, mensen die ze kunnen bellen, filmpjes of foto’s die ze kunnen laten maken, noem maar op. Ik zorg dat mensen in beweging blijven. Dat is Keep Moving Forward. Vooruit blijven gaan.

Ik leer anderen te focussen

Mijn klanten zijn meestal ongeveer een jaar bezig. In het begin hebben ze hun opdrachten heel erg uit hun eigen netwerk gehaald. Maar het komt niet vanzelf. Laatst sprak ik nog een grafisch ontwerpster. Ze vind het leuk om websites vorm te geven, posters te maken, boeken op te maken… Maar als je alles doet, dan weten mensen niet waarvoor ze bij jou moeten zijn. Ik help ze door praktische vragen meer focus te krijgen: Wat zijn de producten die je aanbiedt? Hoe kun je dat zo in de markt zetten dat andere mensen naar jou toe komen? Vervolgens kijk ik naar waar ze goed in zijn, wat ze willen doen, voor wie ze zouden willen werken, wat ze het liefst zouden doen en daar maken we een plan voor. Soms bellen ze later nog: ‘Dankzij jouw tips heb ik drie nieuwe klanten!’ Dat vind ik tof. Het is leuk wanneer ik mensen in kan laten zien dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn als ze soms denken.

Mijn tips

  1. Mijn voornaamste tip is dat je jezelf moet bedenken: voor wie wil ik werken, wat voor problemen hebben die mensen en hoe kan ik dat voor hen oplossen?
  2. Verder helpt het wanneer je benoemt wat je doet of dat wat je graag zou willen doen. Hoe concreter hoe beter. Dat betekent niet dat je tussentijds geen andere dingen kunt doen, die iets van die wens afwijken. Natuurlijk doe je dat ook, maar dat communiceer je niet direct, je geeft gewoon aan wat je het liefste doet.
  3. Denk in producten. Bijvoorbeeld: ik doe dit, dat doe ik op deze manier en dit krijgen jullie dan. Benoem de resultaten, dan weten mensen wat ze aan jouw diensten hebben. Of bijvoorbeeld een grafisch ontwerper die geboortekaartjes maakt. Dat is een specifiek product. Als mensen weten waarvoor ze bij jou moeten zijn, kun je laten zien wat je nog meer kunt. In wat voor vormen je het aanbiedt, of op welk platform het beschikbaar is. Maak het concreet.

Keep Moving Forward

Zelf wil ik graag groeien met Keep Moving Forward. Omdat ik ziek ben geweest en een zware operatie heb gehad, ben ik beperkt in mijn energie. Ik heb last van mijn rug, moet drie keer per week naar de fysiotherapeut en moet ook nog allerlei oefeningen doen. Ik kan dus minder werken, maar wil wel steeds meer mensen helpen. Daarom ben ik bezig met online trainingen. Ik wil meer gebruik maken van internet. Bijvoorbeeld door video of via Skype. Hoe kan ik meer mensen bereiken met minder energie? Daarom heb ik onlangs de Keep Moving Forward Academy opgezet waarin gastsprekers vanuit andere disciplines trainingen komen geven.

moveforward

Het contact met mensen vind ik het leukst, dat wil ik zeker blijven doen. Dat heb je natuurlijk niet wanneer je een video online zet. Het leukste is wanneer ik mensen een aantal keer zie en zo de groei van hun bedrijfje mee kan maken. Een leuk voorbeeld daarvan is toen ik een grafisch ontwerpbureau hielp. Ze vonden het moeilijk om nieuwe opdrachtgevers te krijgen. Ik had hen gevraagd voor wie ze het allerliefst zouden willen werken. Ze kwamen vaak bij een restaurant waar het eten heerlijk was, maar de menukaart er vreselijk uitzag. Toen heb ik voorgesteld de voorkant en eerste pagina van het menu te ontwerpen en dan maar eens langs te gaan. Wat bleek? Die man was helemaal enthousiast. Ze mochten uiteindelijk de menukaart, de huisstijl, posters en de website opnieuw vormgeven. Je hoeft dus niet meteen te zeggen dat je de menukaart niet mooi vindt, je kunt een suggestie doen en een voorbeeld geven. Dan ben je in ieder geval met ze in gesprek, of je het nu meteen mag doen of niet.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Droombaan, Loopbaan, Talent en passie
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Droombaan: creatieve ondernemers in beweging houden | Careerwise | voor Young Professionals'?