
Hoewel de auteurs van Made to Stick het hadden over de ‘plakfactor van ideeën’, gaat dit net zo goed op voor sollicitatiegesprekken en netwerkgesprekken. Hou je daarom aan de volgende regels als je een onuitwisbare indruk wilt achterlaten:
1 Simplicity
‘If you argue ten points, even if each is a good point, they won’t remember any.‘ Om plakfactor te hebben moet je het voor de ander zo simpel mogelijk maken. Waar ben jij goed in? Hoe omschrijf jij jezelf in één zin? Waarom moet bedrijf x juist jou aannemen? Geen lang wollig verhaal, maar simpel en concreet. Even oefenen op je elevator pitch, dus.
2 Unexpectedness
‘For our idea to endure, we must generate interest and curiosity.’ Al na een seconde heeft iemand een beeld over je gevormd (lees daar meer over in ons interview met Roos Vonk op Careerwise.nl). Het gesprek wordt pas echt interessant als je iets vertelt dat de ander juist niet verwacht. Verkoop je naast je studie fiscaal recht abstracte kunst? Ben je als marketingstudente ook marathonloper of voetballer? Vergeet dat niet ergens in het gesprek te laten vallen.
3 Concreteness
‘Language is often abstract, but life is not abstract.’ Hoe concreter, hoe beter! Niet voor niets gebruiken recruiters de STAR-methode tijdens sollicitatiegesprekken. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Vind je dat je leiderschapstalent hebt? Wees daar dan concreet over: wat betekent ‘leiderschap’ voor jou? Waaruit blijkt dat jij dat in je hebt? Vergeet de vorige twee elementen niet: maak je voorbeelden simpel en onverwacht.
4 Credibility
‘What makes people believe your ideas?’ Wat maakt bedrijven en mensen geloofwaardig? Sommige mensen komen van nature authentiek over en hebben weinig moeite met het overtuigen van anderen. Misschien moet jij daar iets meer moeite voor doen. In dat geval heb je twee geheime wapens: 1) statistieken en 2) de Sinatra-test.
Laten we bij de eerste beginnen. Je cijferlijsten en/of de uitslag van een assessment is een goede indicatie voor een werkgever om te zien wat jij in huis hebt. Maar dan hebben we ook nog de Sinatra-test. Denk eens aan het nummer ‘New York, New York.. if you can make it there, you can make it anywhere.‘ Heb je stage gelopen bij een prestigieus bedrijf of non-profit instelling? Dan ben je met stip een geloofwaardige gesprekspartner! Een referentie is dan natuurlijk al helemaal mooi meegenomen.
5 Emotions
‘How do we get people to care about our ideas? We make them feel something.’ Nu kun je natuurlijk goed voorbereid zijn en simpel, onverwacht, concreet en geloofwaardig overkomen. Je doet alles goed, maar toch mist er iets… Passie! Laat zien waar je boos en enthousiast over wordt. Waar spring jij ’s ochtends je bed voor uit? Waar ga jij voor op de barricade? Wees niet bang om wat van jezelf te laten zien.
6 Stories
‘Tell me a story.’ Mensen met een bijzonder verhaal blijven hangen. Waar kom je vandaan en waar ga je naartoe? Neem mensen mee in jouw verhaal.
.
Chip Heath – Made to Stick from BrightSightGroup on Vimeo.
