Cool-Blog-Sociale-10-July-2008-I-Heart-Job-Offers-Resume-T-shirt-by-BlackBirdTees-A-on-Flickr

Een CV dat je kansen vergroot

Ben je aan het solliciteren? Bedenk dat degene die jouw sollicitatie beoordeelt, hier waarschijnlijk maar weinig tijd aan kan besteden. En dat je brief vaak pas wordt gelezen als je CV al op de stapel ‘interessant’ ligt. Het is dan ook belangrijk dat jouw CV jou verkoopt!

In deze blog geef ik je een aantal handige tips om ervoor te zorgen dat je kansen om uitgenodigd te worden op gesprekken groter worden.

Laten we bij het begin beginnen. Hoe ziet het CV dat je nu hebt eruit? Is jouw CV een opsomming van wat je gedaan hebt of een weergave van je unieke toegevoegde waarde voor de organisatie waar je solliciteert? Het eerste laat zien wat je in het verleden ‘waard was’. Het tweede legt een link naar wat je in de functie waarop je solliciteert meeneemt. Dat is een belangrijk verschil.Je CV moet gericht zijn op het werk dat jij wilt gaan doen.

Een CV dat jou verkoopt…

…maakt zichtbaar wat jouw bijdrage aan de organisatie kan zijn. Wat is jouw unieke toegevoegde waarde? Wat kom je brengen? Recruiters zijn in je CV vooral op zoek naar wie je bent en wat jij doet. Je meest recente gedrag is de beste voorspeller van het gedrag dat je in de toekomst – als je bij de organisatie werkt – waarschijnlijk zult laten zien. Ga hierbij verder dan allerlei algemene beschrijvingen die iedere andere sollicitant ook in zijn CV zou kunnen hebben staan. Het gaat erom dat je weergeeft wat JIJ specifiek kunt toevoegen aan de organisatie.

Zo doe je dat:
.

Begin met het serieus beoordelen of jij de geschikte kandidaat voor deze functie bent. Dat klinkt wellicht flauw, maar is de basis voor het succesvol solliciteren. Zorg dat je je kwaliteiten en toegevoegde waarde kent, erkent en voorbeelden kunt geven van waaruit je unieke bijdrage blijkt. Pas als je jezelf er oprecht van kunt overtuigen dat deze baan bij je past, zul je dit aan een ander kunnen duidelijk maken.

Kies voor een functietitel die de lading van je werkzaamheden dekt. Je hoeft niet de officiële functietitel uit je contract te gebruiken.

Beschrijf je verantwoordelijkheden en taken en maak deze zo tastbaar mogelijk. Druk waar mogelijk je taken en verantwoordelijkheden in cijfers uit. Dit maakt het verschil tussen jou en de andere sollicitanten. Bijvoorbeeld: leidinggevende voor een team van 10 FTE, verantwoordelijk voor een omzet van 2 miljoen, HR directeur voor 7 Europese landen etc.

Beschrijf je belangrijkste resultaten. Wat heb jij precies bereikt in deze functie? Welke veranderingen heb je doorgevoerd? Welke processen heb je verbeterd, welke initiatieven heb je genomen? Ook hier weer geldt: maak waar mogelijk je bijdrage tastbaarder door het gebruik van cijfers. Bijvoorbeeld: nieuw klachtenmanagement systeem ingevoerd waardoor het aantal ingediende klachten met 60% afnam etc.

Presenteer jezelf als de oplossing voor een probleem. Verdiep je in de organisatie en de taak die er voor je ligt in de functie waarop je solliciteert. Zie het ontstaan van de vacature als volgt: de organisatie heeft een probleem op te lossen waarvoor iemand gezocht wordt. Daardoor ontstaat de vacature. Definieer het probleem van de organisatie zo specifiek mogelijk en laat in de beschrijving van jezelf en je bereikte resultaten zien dat je dit probleem perfect kunt oplossen.

Neem een kort profiel van jezelf op in je CV. Dit zet je na je persoonlijke gegevens en vóór de beschrijvingen van je werkervaring. Noem kort een aantal persoonskenmerken, kwaliteiten en je specialisme, gericht op het werk dat je wilt gaan doen. Dit is in mijn ogen een superkorte en treffende samenvatting van wat je in je brief zou zetten. (al komt in je brief ook vooral je motivatie voor het solliciteren op deze functie aan bod!). Met dit profiel bovenaan in je CV, wordt je CV een document dat veel meer waarde heeft als het los wordt doorgestuurd aan anderen, zonder brief. Je kunt het nu ook beter gebruiken bij netwerkgesprekken om jezelf te presenteren.

De belangrijkste succesfactor bij het solliciteren is dat je zoekt naar werk dat écht bij je past: bij je kwaliteiten en vooral ook bij je ambities.

Weet je nu juist niet wat jouw kwaliteiten en ambities zijn en wil je dat graag ontdekken? Schrijf je dan in voor het e-coachingsprogramma ‘Maak werk van je eigenheid: in 9 weken naar een baan die bij je past’. Gedurende 9 weken werk je intensief aan het benoemen van je kwaliteiten, waarden, drijfveren en wensen. Je vormt je een concreet idee van hoe je je werk wilt veranderen zodat het past bij wie je bent. Met een duidelijk actieplan en overtuigende “elevator pitch” ben je na 9 weken klaar om je ideale werk te vinden of te creëren.


GRATIS LinkedIn webinars

LinkedIn vergroot jouw online en offline zichtbaarheid en helpt je je netwerk te vergroten. Ontdek hoe LinkedIn jou kan helpen in je zoektocht naar de carrière die je graag zou willen tijdens het gratis LinkedIn webinar. De aanmeldpagina vind je hier.

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...