Careerwise online tools 2

Móet jij ook iets met online tools? Lees eerst dit…

Wat leven we in een gave tijd! De online wereld biedt een schat aan mogelijkheden om je bedrijf te laten groeien. En ik moet eerlijk toegeven dat mijn bedrijf pas echt goed ging lopen toen ik in 2011 voorzichtig deze online tools ging inzetten. Inmiddels maak ik er volop gebruik van en ben ik er erg dankbaar voor hoe dat het ondernemen voor mij nog leuker en succesvoller heeft gemaakt.

Het is nu makkelijker dan ooit om mensen te bereiken — vaak zelfs gratis!

Dat biedt voor ons ondernemers prachtige kansen die onze collega’s jaren geleden niet tot hun beschikking hadden. Voel jij ook het enthousiasme — of misschien ook wel de druk — om meer online te gaan ondernemen?

En schreeuwt jouw hoofd nu: ‘HELP! Waar begin ik?’

Dat kan ik me voorstellen. Want de mogelijkheden zijn eindeloos! Je kunt met fans ‘praten’ op je Facebookpagina. Je kunt je bereik vergroten door een Facebookadvertentie te maken. Je kunt een e-book schrijven en weggeven om mensen op je maillijst te krijgen. Via een webinar kun je honderden mensen tegelijk laten kennismaken met wat je doet en hoe je werkt. Je kunt een challenge organiseren…

Maar pas op: het gaat ook vaak fout!

Of beter gezegd: het levert vaak niet zoveel op als het zou kunnen. Want deel je wel de juiste berichten en inspiratie op je Facebookpagina? Richt je je advertentie wel op de juiste groep mensen? Bevat je e-book echt de informatie waar de klanten waar jij graag mee werkt om staan te springen? En zijn de kijkers van jouw webinar ook de mensen die klanten gaan worden?

Voor je online tools inzet: doe je huiswerk!

Heb je helder wat jij precies aanbiedt? Voor wie jij er bent? Wat de kernboodschap is die in alles wat je doet duidelijk moet worden en moet blijven hangen bij mensen? Heeft alles wat jij doet de juiste toon en uitstraling? Is het persoonlijk? Herkenbaar als van jou en niet inwisselbaar voor wat je concurrenten doen? En raakt het de mensen die je wilt bereiken?

Want valt het jou ook op dat je niet de enige bent die deze tools inzet?

Persoonlijk vind ik dat we overspoeld worden met al die gratis webinars, challenges en meer. Door het grote aanbod zijn mensen nog vluchtiger in hoe ze informatie in zich opnemen. Kijk maar hoe je dat zelf doet: betrap jij jezelf er ook op dat je lang niet meer alles leest en de zoveelste aanbieding of advertentie meteen wegklikt als die je niet meteen grijpt? En wat bepaalt of het je aanspreekt of niet? Een gevoel. Een stuk tekst dat je doet denken: dit is voor mij! Een beeld dat goed ‘voelt’. Een kleur. Of misschien kun je dat niet eens benoemen…

Jouw Personal Brand

Ondernemers die online tools succesvol inzetten, hebben nagedacht over hun uitstraling en boodschap: over hun Personal Brand. Om in de drukte zichtbaar te zijn en de aandacht van de juiste mensen te krijgen, mag jij ook nadenken over hoe jouw Personal Brand eruitziet.

Laat je niet gek maken

Laat je alsjeblieft niet gek maken door hoe anderen enorme successen behalen met het gebruik van online tools. Schakel niet meteen die logo-ontwerper in die voor je collega zo’n mooi logo gemaakt had. Niet als je nog niet helder hebt wat logo en huisstijl moeten uitstralen. Maak niet meteen een Facebookadvertentie omdat je concurrent daar haar workshop mee vol kreeg. Niet als je nog niet precies weet wie je wilt bereiken en met welke boodschap. Duik niet meteen in de wereld van webinars. Niet als je nog niet echt scherp hebt welke informatie je met jouw klanten wilt delen zodat ze voelen dat ze met jou in zee willen gaan.

Neem de tijd

Dus als je nu overweldigd bent en niet weet wáár je moet beginnen met het online zichtbaar maken van jezelf, begin dan hier:

Neem eerst de tijd om jouw Personal Brand vorm te geven.

Die online tools lopen niet weg. Het worden er waarschijnlijk alleen maar meer. Laat jezelf niet gek maken of overspoelen door alle mogelijkheden. Voorkom onnodige verspilling van je energie, tijd en misschien zelfs geld door te snel van start te gaan.

Met een glashelder en persoonlijk Personal Brand laat óók jij online tools voor je werken om de klanten te vinden die bij jou passen.

Echt: ik geloof dat jij hier bent om het verschil te maken. Met jouw talenten en het aanbod dat je daarmee hebt voor je klanten. Zie het als je taak om de klanten die op jou zitten te wachten te laten weten dat je er bent. En profiteer van alle ongekende mogelijkheden die dit online tijdperk je daartoe biedt. Maar ontspan, neem even de rust om over je Personal Brand na te denken voor je begint met het inzetten van online tools.

Beantwoord deze zes vragen:

  1. Wat is jouw unieke aanbod?
    Welk verschil kun jij maken met jouw talenten, kennis, kunde en ervaring? Wees niet te snel tevreden! Ik zie vaker ondernemers die denken dat het al heel gefocust en kernachtig is, terwijl het vaak nog stukken scherper kan.
  2. Waarom doe jij dit werk?
    Wat stuwt jou voort? Waarom doet het ertoe? Deel je dit nu met je klanten? Straalt jouw waarom door in alles wat je doet en laat zien? Dit is superbelangrijk omdat dit het punt is waarop je verbinding kunt maken met de klanten waar jij het liefst mee werkt.
  3. Waar ligt jouw focus?
    Waar wil je om bekend staan? Heb jij een messcherpe focus gebracht in je aanbod en je boodschap? Op elk medium en in elke uiting zullen mensen dezelfde duidelijkheid moeten voelen: hiervoor moet ik bij haar/hem zijn! En dit kan ook als dat stemmetje in je hoofd nu roept: Maar ik vind zoveel dingen leuk!
  4. Voor wie ben jij er eigenlijk?
    Voor welke mensen heb jij het meest te bieden? En weet je deze mensen heel direct te bereiken, aan te spreken en enthousiast te maken voor wat je doet? Je hebt vast je doelgroep al bepaald. Maar herkennen zij je nu ook als degene die precies de dingen doet waar zij naar zoeken? Dat is wat jij duidelijk zult moeten maken door veel dieper te gaan in het bepalen van jouw doelgroep. En nee, moeders in de Randstad tussen de 30 en 40 jaar met kinderen onder de 10 jaar is niet hoe je jouw doelgroep wilt bepalen.
  5. Laat jij jezelf voldoende zien?
    Geef jij je klanten voldoende mogelijkheid om je te leren kennen? Zodat ze kunnen bepalen of het ‘goed voelt’? Weet jij hoe je jouw boodschap en uitingen echt persoonlijk kunt maken? En doe je dat nu? En nee: je kwetsbaarheid tonen is niet de manier om dit te doen. Ik weet dat dit een ‘thema’ is nu, en ik ben het er ook niet mee oneens. Maar ik laat je graag zien wat je ook kunt doen om jezelf echt te laten zien en daarmee verbinding te maken met volgers die klanten worden.
  6. Jaaaa, nu mag ‘ie: op welke manieren en met welke middelen wil jij jezelf zichtbaar maken?
    Welke marketingacties en verkoopacties passen bij jou, je aanbod en je klanten? Hoe kun je online tools inzetten op een manier die echt bij jou past en waarmee je jezelf persoonlijk zichtbaar maakt?

Laat de mogelijkheden van online tools niet onbenut, maar gebruik ze slim en doordacht! Zorg dat je eerst superduidelijk bent over waar jij voor staat, wat je te bieden hebt, voor wie en wat je wilt uitstralen.

En ga dan vol energie aan de slag!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...