Jong talent binden en boeien is lastig, zeker nu de arbeidsmarkt krap is en dat ook blijft. Daarom verdiepten wij ons in wat jongeren als de ideale baan en de ideale organisatie zien. We vroegen het de jongeren zelf, bijna 2.500 Nederlandse jongeren om precies te zijn. Zodat jij als leidinggevende precies weet wat de jongeren hier in Nederland zoeken in hun baan en organisatie.
De ideale baan volgens jongeren
We zien dat jongeren het liefst een baan hebben waarin ze plezier hebben in de werkzaamheden en waar ze de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.
Ik heb het liefst een baan waarin…
- Ik plezier heb in mijn werkzaamheden.
- Ik ruimte krijg om mijzelf te ontwikkelen.
- Ik leuke collega’s heb.
De karakteristieken van de ideale baan komen erg overeen met hun ideale beeld van een organisatie. Ook hier draait het om plezier, leuk en ontwikkeling.
De ideale organisatie volgens jongeren
Door het hele onderzoek heen merken we dat jongeren behoefte hebben aan een bedrijfscultuur waarin verbinding en de menselijke maat centraal staan. Waarbij op individueel niveau wordt meegedacht over de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de jonge werknemer.
Het liefst werk ik voor een organisatie…
- Waar een leuke werksfeer is
- Waar veel aandacht en ruimte is om mezelf te ontwikkelen
- Waar ik voortdurend word uitgedaagd
De drie minst gekozen opties:
- Een organisatie met een tof merk / imago en/of uitstraling
- Waar ik makkelijk vrij kan nemen
- Waar ik kan kiezen via welk soort contract ik mijzelf verbind (zzp, vast, parttime)
De ideale organisatie: vinden jongeren dit ook terug in de praktijk?
Sluit het soort organisatie waar ze graag voor willen werken aan bij wat ze in de dagelijkse praktijk terugvinden? Om met het goede nieuws te beginnen: vaak wel. Een leuke werksfeer wordt niet alleen het belangrijkst gevonden, maar scoort ook het hoogst bij wat jongeren momenteel ervaren bij hun huidige werkgever. Dan het minder goede nieuws: jongeren ervaren dat de inhoud van hun werk niet goed aansluit bij wat ze willen, dit kreeg rapportcijfer 6,8.
Het gaat erom wat er binnenin de organisatie gebeurt
De helft van de jongeren, zowel van millennials als Generatie Z, maakt het niet uit in wat voor soort organisatie ze werken: groot, klein, een tof merk… Het doet er niet toe. Het gaat hen erom wat er binnenin de organisatie gebeurt; zoals werkplezier, de mogelijkheden voor ontwikkeling, de mate van afwisseling en of ze zich voldoende uitgedaagd voelen.
Plezier en ontwikkeling op de werkvloer
Samengevat zijn plezier en ontwikkeling dé ingrediënten waar jongeren naar op zoek zijn. Deze twee elementen spelen een grote rol in de beslissing van de jongere om te blijven of te vertrekken. Zij zien plezier en ontwikkeling niet als extraatje, maar als fundament.