fbpx

Zo werkt binden & boeien van jongeren met training & ontwikkeling

binden en boeien van jongeren binden & boeien young professionals

Een directielid van een klant vroeg mij: Waar komt bij young professionals die sterke drang naar ontwikkeling toch vandaan? Hun honger lijkt niet te stillen, ook al bieden we veel aan? Soms lijkt het verbazingwekkend wanneer young professionals een organisatie verlaten omdat ze het gevoel hebben te weinig groei door te maken, terwijl er in zulke situaties regelmatig diverse ontwikkelingsmogelijkheden worden geboden. Hieronder leg ik je uit waarom dat toch gebeurt en hoe je training en ontwikkeling succesvol inzet bij het binden & boeien van jongeren.

De drang naar ontwikkeling

In de vijfde editie van ons Young Professional Onderzoek vroegen we 2500 jongeren naar hun definitie van succes. Bijna unaniem (96%) kozen zij voor gelukkig zijn. Daarnaast staat gelukkiger worden in hun top 3 van ambities die zij het komende jaar willen realiseren; en 70% hoopt over een jaar nog gelukkiger te zijn. Jongeren doen er dus blijkbaar alles aan om dichter bij geluk te komen.

Dat geluk zoeken ze niet zozeer in spullen, maatschappelijk aanzien of maximaal verdienen, maar vooral in het gevoel onderweg te zijn naar een betere versie van zichzelf. Ze zijn voortdurend op zoek naar richting, perspectief en een daarbij passend persoonlijk groeipad. Het ontdekken en ontwikkelen van hun talenten, nieuwe vaardigheden leren en een opleiding volgen staan hoog op hun wensenlijst. Ze denken niet in cashen, maar in kansen en willen er vooral geen één missen.

Kortom jongeren willen ontwikkelen, ontwikkelen en nog eens ontwikkelen op weg naar geluk.

Hoe organisaties hier doorgaans op inspelen

Dat ontwikkeling zó belangrijk is voor young professionals is een trend die we in de afgelopen edities van het Young Professional Onderzoek steeds scherper zien terugkomen. Jong talent is schaars maar noodzakelijk voor de toekomstbestendigheid van je organisatie. Ik zie dan ook dat organisaties inspelen op die ontwikkelbehoefte door:

Teleurstellingen als binden & boeien je doel is

Mooie initiatieven waar veel tijd en geld in wordt geïnvesteerd. Des te groter is de teleurstelling als het einddoel, vaak het binden & boeien van jongeren en terugdringen van verloop, niet wordt gehaald.

Jongeren lijken enorm veeleisend: ze willen graag vooruit, stappen maken en denken na binnenkomst al snel de baan van een senior aan te kunnen. Het is goed om te realiseren dat deze wens om promotie te maken in veel gevallen een uiting is van hun angst om stil te staan.

Waarom het lang niet altijd werkt

Een aantal valkuilen (die je kunt voorkomen):

  • Het traineeship dat wordt aangeboden voldoet onvoldoende aan de verwachtingen en beloftes die er zijn gedaan of het stelt simpelweg weinig voor. Ik geef hierover meer tips in het artikel Een effectief traineeship opzetten in je organisatie doe je zo.
  • Persoonlijke ontwikkelbudgetten zijn geweldig, maar vaak zijn young professionals nauwelijks bewust dat ze er over kunnen beschikken, voelen ze geen ruimte om het daadwerkelijk te gebruiken en/of weten ze niet wat ze moeten kiezen uit het overweldigende aanbod.
  • Een eigen academie met een overvloed aan mogelijkheden zodat jongeren zélf kunnen kiezen, want dat willen ze toch? Jongeren willen zelf kiezen, ja, maar hebben daarbij wél ondersteuning nodig bij het keuzeproces. Ze willen een stip op de horizon waarbij een training een logische stap is om daar te komen. Direct toepasbaar in hun werkpraktijk. Maar vaak worstelen jongeren nog met bekende vragen als: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Wat het gericht zoeken en kiezen uit een groot aanbod juist lastig maakt.
  • Vakinhoudelijke (of ook wel professionele) ontwikkeling is waardevol, maar waar jongeren écht naar op zoek zijn is persoonlijke ontwikkeling blijkt keer op keer uit onze onderzoeken.

Hoe je training en ontwikkeling inzet bij binden & boeien

1. Van aanbodgestuurd naar individueel relevante ontwikkeling

De mentaliteit van bij ons mag je alles ontwikkelen, jij mag het zeggen werkt niet. Jongeren zien door de bomen het bos niet en hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Wat ze wél willen is:

  • Een persoonlijke benadering
  • Een plan op maat; uniek en wat aansluitend bij hun als persoon, bij hun talenten, karakter, achtergrond, hobby’s, kennis en ervaring. Concreet en helemaal gemaakt voor mij!
  • Een leidinggevende, coach en of mentor die hen ondersteunt in hun (persoonlijke) ontwikkeling

Zo maak je samen met de jongeren de omslag van een aanbodgestuurd ontwikkelaanbod binnen je organisatie, naar vraaggestuurd individueel maatwerk waarbij ze een hoge intrinsieke motivatie zullen ervaren. Jongeren willen graag zelf kiezen, maar vinden het lastig in hun eentje het keuzeproces te doorlopen. Creëer daarom samen een continu proces van inventariseren, ondersteunen, groeien en reflecteren voor de jongere. Zo’n individueel leerproces kan je ook in groepsverband organiseren om de druk bij de lijn(manager) wat weg te nemen en jongeren tegemoet te komen in hun behoefte om te leren in groepsverband.

2. Werk aan ontwikkelperceptie: vergroot het bewustzijn op hun leerproces

Starten op de arbeidsmarkt betekent het begin van een nieuwe levensfase. Het betekent onherroepelijk veel leren en jezelf ontwikkelen. Zowel op hun werk als in hun privéleven ervaren jongeren nieuwe uitdagingen en situaties die met vallen en opstaan tot persoonlijke groei zullen leiden. Dus hoezo vertrekken ze bij een werkgever omdat ze te weinig ontwikkeling doormaken? Die ontwikkeling is er wel, ze zijn het zich alleen niet bewust. Met ontwikkelperceptie doelen we dus op het vergroten van hun bewustzijn rondom de eigen groei die jongeren in deze roerige levensfase van young professional sowieso al doormaken; leren werken, verhuizen, zorgen voor inkomen en afbetalen van studieschulden, het opbouwen en onderhouden van relaties enzovoort. Op alle levensgebieden is hun leven flink in beweging. En dus durf ik te stellen:

Het laten ervaren en inzien van persoonlijke groei is net zo belangrijk als de groei zelf.

Werken aan hun ontwikkelperceptie is een simpele en betaalbare oplossing om jongeren te binden & boeien én om een leerklimaat te creëren met een sneeuwbaleffect richting de lerende organisatie.

Dit artikel is gebaseerd op de onderzoeksresultaten van de vijfde editie van het Young Professional Onderzoek

Careerwise Testimonial Quote - klant PostNL

Het aanbieden van de juiste ontwikkeling blijkt onmisbaar om jongeren te binden en boeien. Zij willen namelijk niet stilstaan. Onze programma’s zorgen ervoor dat jongeren vernieuwing en verandering brengen binnen de organisatie en zich bewust zijn van hun eigen ontwikkeling en de impact die zij maken.

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu