6 tips om als leidinggevende het verschil te maken

6 tips om als leidinggevende het verschil te maken in de dagelijkse praktijk - pexels-helena-lopes-1015568

Als leidinggevende werk je onder een vergrootglas en het lijkt alsof iedereen een mening over je heeft. Het valt nog eens extra op door onze manier van organiseren: veel gaat in overleg, in samenhang en compromis en er heerst een sfeer dat je het leidinggeven moet verdienen. Medewerkers kijken eerst even de kat uit de boom, beoordelen hoe je het doet en kiezen er dan voor je wel of niet te volgen. De wijze waarop jij het voortouw neemt, is maatgevend voor hoe je hele team functioneert. Om de druk even op te hogen… Gelukkig heb ik zes tips voor je waardoor je als leidinggevende hét verschil maakt in de dagelijkse praktijk.

Walk the talk

Je hebt een voorbeeldfunctie als leidinggevende: You have to walk the talk. Dat wil zeggen: je gedrag en dagelijks handelen moeten echt zijn en overeenkomen met de normen/waarden en ambities van de organisatie. Millennials en Generatie Z zijn totaal niet onder de indruk van status of hiërarchie, ze kijken naar wie je bent en wat je doet. Vertrouwen uitstralen in de koers, duidelijk zijn over je verwachtingen en zelf het voortouw nemen is essentieel. Dat echt zijn heeft te maken met jouw authenticiteit. Als je jezelf goed kent dan is het makkelijker om te doen wat je zegt. Wees dus trouw aan jezelf en probeer niet authentiek over te komen, dat hebben young professionals meteen door. Jezelf zijn voelt soms kwetsbaar, maar op de lange termijn is dit de meest duurzame manier van leidinggeven. Wanneer je authentiek bent, ontstaat er vertrouwen, blijft de verbinding krachtig en zullen medewerkers die authenticiteit ook aanvoelen én waarderen.

6 tips om als leidinggevende het verschil te maken

Zes tips die je als leidinggevende kunnen helpen authentiek te zijn en het verschil te maken:

  1. Bouw samen met je team aan kernwaarden en overtuigingen.
  2. Zorg ervoor dat je daarna consistent bent in de keuzes die je maakt (beleid/visie/strategie/ideeën) ten opzichte van deze kernwaarden en overtuigingen.
  3. Maak duidelijk wat er precies moet veranderen in de organisatie of jouw afdeling, stel heldere doelen, om dichterbij die kernwaarden te komen.
  4. Bepaal de verandering in zichtbaar gedrag, dus gedrag wat je kunt zien in de dagelijkse praktijk.
  5. Communiceer die doelen en het gedrag duidelijk binnen je organisatie/het team.
  6. Geef zelf het goede voorbeeld, wees consistent en voorspelbaar.

Voorbeelden uit de praktijk

De bovenstaande tips vertalen zich dus ook (of vooral) naar jouw gedrag als leidinggevende. Als je bijvoorbeeld aandacht voor elkaar belangrijk vindt, maar zelf altijd in overleg zit en nauwelijks tijd hebt of maakt voor je mensen, dan heeft dit een averechts effect op wat je wilt bereiken. Hoe meer je doet wat je zegt belangrijk te vinden, hoe geloofwaardiger je bent. En zoals je weet, vertrouwen komt te voet (dus je moet je best doen) en gaat te paard (één keer niet doen waar je voor staat binnen de organisatie en jongeren trekken conclusies). Hieronder vind je een paar voorbeelden rond zichtbaar gedrag bij aandacht voor elkaar.

Agenda afblokken

Een manager zit veel in vergaderingen maar heeft in zijn agenda dagelijks twee keer een uur afgeblokt. Hij plant in die uren niets, loopt rond op de afdeling of verrast medewerkers die vragen of hij even tijd heeft. Soms wordt een deel van het uur alsnog ingepland, maar vaak kan hij medewerkers helpen doordat hij tijd heeft en door rond te lopen kan hij in korte tijd collega’s ontmoeten en aandacht geven. Onrealistisch? Als zo’n afgeblokt uur in de helft van de gevallen kan, is dat al een enorme winst. In dat uur bereik je misschien wel meer voor de afdeling/organisatie qua mindset en positiviteit dan met drie vergaderingen.

Hallo!

Helaas zien we in de praktijk dat bij veel bedrijven mensen langs elkaar heen lopen zonder ook maar iets te zeggen. In de lift hetzelfde beeld: dan zijn de meeste mensen aan het smartphonen. Probeer maar eens structureel hallo te zeggen of aan iemand in de lift te vragen: Nog iets tofs meegemaakt vandaag? Je zult verrast zijn door het effect! En goed voorbeeld doet goed volgen.

Hangen bij de balie

Een ander voorbeeld is een klantadviseur die werkte bij een bank waar klantfocus belangrijk was. Vaak stond die klantadviseur te hangen bij de receptie. Moest hij niet gewoon werken? Totdat iemand hem gewoon eens vroeg wat hij aan het doen was. En wat bleek, zijn afdeling had afgesproken dat ze altijd drie minuten voordat de klant kwam alvast naar de receptie zouden gaan om hun klant te ontvangen. De klanten waren altijd lyrisch, die hoefden eens niet tien minuten te wachten tot de adviseur naar beneden kwam. Er werd echt gedacht vanuit de klantbeleving in dit geval en dit is praktisch vertaald naar zichtbaar gedrag.

Als leidinggevende het verschil maken: het draait om voorleven waar je als organisatie voor staat

Er zijn legio momenten dat je het goede voorbeeld kunt geven. Vind je het belangrijk dat iedereen op tijd is bij een overleg, wees dan zelf op tijd. Is certificering en e-learning een belangrijk onderdeel van jullie deskundigheidsaanpak, zorg dan dat je zelf altijd up-to-date bent en tijd maakt om e-learnings op tijd af te ronden. Zo heb je een enorme invloed op de mindset op de werkvloer én het is ook nog eens veel leuker voor jezelf!

Tags: Leiderschap, Leiding geven, Leidinggeven aan millennials
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over '6 tips om als leidinggevende het verschil te maken'?