Hiërarchie, dat vinden we niets, maar wat bedoelen we eigenlijk als het over hiërarchie gaat? En hoe willen we dan wél aangestuurd worden? Careerwise ging op onderzoek uit en ondervroeg 3300 millennials wat hiërarchie in hun praktijk betekent en hoe je er precies energie van krijgt of door verliest in je werk.
Een stukje geschiedenis over millennials
Millennials zijn in Nederland de generatie die geboren is tussen 1985 en 2000. Generaties, of eigenlijk verschillen tussen generaties, ontstaan vooral door verschillen in het opvoeden. De meeste ouders voeden hun kinderen anders op dan ze zelf zijn opgevoed. Zo’n nieuwe manier van opvoeden vormt uiteindelijk het fundament van die generatie. Onze ouders hebben ons vooral geleerd onszelf te zijn, eigen afwegingen te maken en eigen beslissingen te nemen. Tijdens onze studietijd is dat verder gestimuleerd. En dat is mooi, want mede hierdoor behoren we tot de gelukkigste kinderen van de wereld. Maar tegelijk ligt hier de oorsprong waarom we van hiërarchie niet veel moeten hebben.
De remmende werking van hiërarchie op vernieuwing
Terug naar Het Millennial Onderzoek over werkenergie: wat millennials het meest lastig blijken te vinden aan hiërarchie op je werk is de remmende werking op vernieuwing/innovatie (26%) of wanneer het processen vertraagt. Dat staat namelijk haaks op onze sterke focus op autonomie in werk. Nadenken kunnen we zelf wel! De respondenten van het onderzoek vinden dat die remmende werking vooral blijkt uit het feit dat managers bang zijn voor verandering (28%) en dat alleen de top invloed heeft op veranderingen/vernieuwingen (27%).
Top-down besluitvorming
De manier waarop besluiten worden genomen blijkt de tweede energievreter voor wat betreft hiërarchie te zijn (24%). Hiermee bedoelen we dat besluiten top-down worden genomen (29%), dat over alles wordt vergaderd (20%) en dat alles via de formele weg gaat/moet (19%). Niet concrete vergaderingen blijken daarbij veruit het meeste energie op te slurpen, gevolgd door de frequentie (te veel).
Lange weg te gaan
Sommige organisaties hebben nog een lange weg te gaan om af te komen van die top-down besluitvorming. Dit lijkt niet te maken te hebben met onwil, maar met tijd- en kostendruk, kortetermijndoelstellingen of vastgeroeste gedateerde opvattingen en andere gewoonten.
Millennials hebben geen een leider nodig? Wel dus!
Dat millennials helemaal geen leiding nodig hebben is een mythe, blijkt uit het onderzoek. Hoe hoogopgeleid ook, we hebben behoefte aan mensgerichte leiders die hun waardering laten zien. Het gaat dus vooral om de manier van leiden. Die moet van deze tijd zijn: niet top-down maar gelijkwaardig, niet angstig maar vertrouwen gevend, niet aansturen maar ondersteunen, niet afstandelijk maar dichtbij en persoonlijk. Millennials vinden het prima wanneer iemand die het echt beter ziet een knoop doorhakt. Zolang de onderlinge verhouding maar gelijkwaardig is. Zo kennen we dat van thuis. Een positieve stijl die je helpt om jezelf goed te ontwikkelen.
Bij millennials gaat het om authenticiteit. Dat raakt ook de persoonlijke ontwikkeling. Daarom hebben millennials ervaren mensen in hun directe omgeving nodig die hen feedback geven en bewust maken van hun persoonlijke kracht. Mensgericht leiderschap en open interactie met hun collega’s is in dat kader belangrijk. – Onderzoeker Aart Bontekoning
Goed leiderschap voegt overigens weinig energie toe blijkt uit het onderzoek, terwijl slecht leiderschap, bijvoorbeeld een heel hiërarchische stijl, wel een duidelijke energievreter is. Als leidinggevende doe je het dus niet snel goed, maar wel snel fout. Iets om rekening mee te houden als je weer eens iets van je baas vindt?
Geen hiërarchie, maar wat dan wel?
Gelijkwaardig leiderschap begint met millennials te zien als mens en niet slechts als een collega of een productie-eenheid. Begrip hebben voor ons privéleven, het uitspreken van wederzijdse verwachtingen en vertrouwen hebben in het werk dat je levert zijn hierin belangrijk. Ook heb je steun nodig bij het doen van de dingen die jou de meeste werkenergie geven. Alleen al deze grondhouding trekt ons millennials aan, dat voelt als een fijne omgeving om te werken.