fbpx

Het geheim van een goede leider

Het geheim van een goede leider-pexels-edmond-dantès-4342352

Als jij jezelf goed leert kennen en jij jouw persoonlijkheid ontdekt, dan kan jij leidinggeven aan jezelf. En dát is het geheim van een goede leider: je kunt anderen alleen leiden als jij jezelf kunt leiden. In deze blog geef ik je drie praktische tips om stappen te maken in jouw persoonlijk leiderschap.

1. Jouw persoonlijkheid

Jezelf leren kennen begint bij het doorgronden van je persoonlijkheid. Wat is jouw karakter en wat heb je meegekregen vanuit je opvoeding? Een geweldig en wetenschappelijk het meest onderbouwde hulpmiddel om jouw persoonlijkheidstype te achterhalen is de Big Five-test. Deze test staat ook bekend als OCEAN-test. De test kan je online doen om zo binnen een paar minuten een eerste beeld te hebben van jouw persoonlijkheid.

Zoals de naam, Big Five test, al doet vermoeden bestaat de test uit vijf onderdelen. Het zijn vijf tegenstellingen zoals bij Originaliteit: je scoort laag (behoeder) of hoog (ontdekker) op één van beide tegenstellingen of er ergens tussen in. Het resultaat van de test geeft je een goed beeld van waar je aanleg voor hebt en waar dus jouw natuurlijke kracht ligt.

Als je jouw Big Five-profiel kent, heb je een eerste stap gezet en kan je rekening houden met jouw persoonlijkheid als het op leidinggeven aankomt. Blijkt uit de test bijvoorbeeld dat je laag scoort op extraversie en hoog op taakgerichtheid, maar vraagt je rol erom dat je veel presentaties geeft aan grote groepen? Dan zal je herkennen dat het geven van deze presentaties je vaak veel energie kost. De uitkomst van de test kan je een richting geven over welke manier van leidinggeven en welk werk bij je past.

Een score is overigens nooit goed of fout. Het zorgt wel voor zelfbewustzijn en zo kan je jouw rol beter gaan uitoefenen en jezelf ontwikkelen. Wil je hier meer over weten, lees dan het boek For Personality at Work van Pierce J. Howard met leiderschapstips per onderdeel. Ook het boek Gelukkig werken van Onno Hamburger en Ad Bergsma is interessant, hierin worden de verbanden tussen de Big Five en werkgeluk beschreven.

2. Jouw kompas

Een tweede hulpmiddel om jezelf te (leren) kennen en zo jouw leidinggevende stijl vorm te geven is het ontdekken van jouw kompas. Dit kompas bestaat uit drie dingen:

  • Jouw waarden
  • Jouw drijfveren
  • Jouw kwaliteiten / sterke kanten

Het is goed om eerst zelf bewust na te denken over deze drie onderdelen. Daarna kan je bijvoorbeeld ook collega’s en/of vrienden vragen naar hun beeld van jou.
Om je een beetje op weg te helpen vind je hier een paar inspiratievragen:

Waarden

  • Wat vind je belangrijk?
  • Wat is jouw zingeving?
  • Wie bewonder je?
  • Wat vind je echt vreselijk?
  • Wat zeggen vrienden, je baas, anderen over jou?

Drijfveren

  • Waarvan kom je tot leven?
  • Wat geeft je energie?
  • Wanneer voel je een flow?
  • Wanneer ervaar jij voldoening in je werk?

Kwaliteiten

  • Wat gaat je makkelijk af?
  • Waar waarderen mensen jou om?
  • Op welke vaardigheden doen mensen vaak een beroep?
  • Waar was je goed in als kind?

Als je deze drie onderdelen goed doorgrond hebt, kies dan per onderdeel maximaal vijf uitkomsten. Deze vormen samen jouw kompas in je werk en je manier van leidinggeven. Dit kompas geeft je een goed beeld van wat voor soort leider je bent, wat je drijft en wat je onderscheidende kwaliteiten zijn.
Onderstaand geef ik je mijn eigen kompas als voorbeeld:

Waarden: Vrijheid, Gezondheid, Geluk, Eigenheid, Ontwikkeling

Drijfveren: Mensen ontmoeten, Verbinding maken, Vertrouwen winnen, Beweging creëren, Resultaten boeken

Kwaliteiten: Liefhebben, Leiderschap, Vriendelijkheid en gul, Eerlijk/oprecht, Optimistisch

3. Feedback vragen

Om jezelf te leren kennen en ook te achterhalen hoe anderen jou als leidinggevende ervaren, is het vragen om feedback een uitstekende stap. Feedback geven is vaak beladen. We vinden het spannend en het leidt regelmatig zelfs tot meer ellende, omdat we niet goed in staat zijn feedback te geven zonder oordeel. Actief om feedback vragen werkt echter anders. Vooral als je het volgende doet:

  1. Zoek een collega waarmee je regelmatig samenwerkt.
  2. Ga samen wandelen.
  3. Stel als eerste de vraag Wat waardeer je in onze samenwerking?
  4. Stel daarna de vraag Wat vind je (soms) lastig in onze samenwerking?
  5. De ontvangende partij mag alleen verhelderende vragen stellen.
  6. Daarna zeg je als ontvangende partij alleen nog dank je wel.
  7. Als je klaar bent, wissel dan het gesprek en doe de vragen opnieuw.

Succes verzekerd! Vaak zie ik dat, door een dergelijke oefening te doen, mensen elkaar meer gaan waarderen en dit dus ook uitspreken. Daarnaast kunnen ze ook ineens wél bespreekbaar maken wat de samenwerking soms onder druk zet. Mooie gesprekken ontstaan, zelfs als je al jaren samenwerkt brengt het vaak nog verrassingen!

Ik heb wel andere dingen te doen!

Nu hoor ik je denken: Pfff… Daar heb ik helemaal geen tijd voor, ik ben druk en heb wel andere dingen te doen! Het volgende artikel gaat je dan ongetwijfeld helpen. En ik beloof je, het bovenstaande doorgronden helpt jezelf; en de mensen die je leidt gaan het positieve effect merken!


Alex’ volgende artikel is nog niet gepubliceerd, dus houd de website in de gaten!

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu