Vind je nieuwe baan via… Facebook!

facebook-profile

facebook-profile

Actief zijn op social media is onmisbaar in de jacht naar die droombaan. Je zou zeggen dat iedereen die op zoek is naar een (nieuwe) baan massaal alle online mogelijkheden inzet. Maar voor veel mensen valt dit in de categorie van ‘ohja, dat moet ook nog’. Waarbij LinkedIn misschien nog wel voor de hand ligt en Twitter steeds meer in opkomst is, wordt vaak vergeten dat Facebook ook ingezet kan worden tijdens je zoektocht naar de ideale baan.

“Facebook? Maar dat is toch meer voor privé zaken?” Precies! Recruiters snappen ook wel dat je op LinkedIn geen status-updates over dat fan-tas-tische concert of weekendtrip naar Barcelona post. Recruiters kijken juist op Facebook om een indruk van de persoonlijke kant van sollicitanten te krijgen.

Benieuwd naar manieren om van jouw Facebook profiel een super-snelle-sollicitatie-aggregator te maken?

Volg bedrijven waar jij wilt werken

Misschien heb je al een lijstje van werkgevers die je hebt ‘geliked’. Goed idee! Naast vacatures en evenementen blijf je zo makkelijk op de hoogte van interessante nieuwtjes. Altijd handige input voor een sollicitatiegesprek. Daarnaast krijg je zo snel een indruk van de organisatie en of het iets voor jou is. Maak een lijstje van bedrijven en organisaties waar je interesse (nog meer) naar uitgaat. Mijn tip: kijk daarbij niet alleen naar de meest voor de hand liggende opties. En schroom vervolgens niet om de interactie aan te gaan. Daar is Facebook immers voor bedoeld.

facebook-careerpage

Wees niet té kieskeurig

Veel mensen houden een strikte verdeling aan tussen werk en privé. Dat zie je waarschijnlijk ook in jouw social media gebruik: LinkedIn is voor je professionele netwerk en Facebook voor vrienden en feestjes. Maar het kan een goed idee zijn om die scheidslijn iets minder strikt te maken en die (oud-)collega of studiegenoot van vroeger toe te voegen. Misschien heeft hij of zij wel handige tips (of nog beter, connecties!) die jou aan een baan kunnen helpen. Je kunt in je vriendenlijst altijd nog een verdeling maken, zodat je Timeline alleen wordt gevuld door je beste vrienden en je baas de status-updates van jouw stapavond niet ontvangt.

Actualiseer je profiel

Eigenlijk zou dit vanzelfsprekend moeten zijn, maar dit is een goed voorbeeld van de categorie ‘eeuwige to-do list’. Het kost gewoon even wat tijd om je Facebook profiel compleet te maken met al je werkervaring, projecten en vaardigheden. Vergeet ook vooral niet om gebruik te maken van de ‘weergeven als’ functie (onder Profiel bewerken) waar je kunt zien wat mensen van jou te zien krijgen als ze niet bevriend met je zijn. Zo ziet een recruiter jou!

Plaats een goede foto

Niet iedereen is even enthousiast over Facebook’s nieuwe Timeline. Maar feit is wel dat de grote cover foto op de profiel handig gebruikt kan worden om aandacht te krijgen voor jouw missie: het scoren van die droombaan. Misschien niet voor iedereen weggelegd, maar met een beetje creativiteit kun je je CV of portfolio erin verwerken of een link naar je website plaatsen.

facebook-jeremy-bronson

Laat niet alles zien, maar wel genoeg!

Juist vanwege de persoonlijke inhoud schermen veel mensen hun Facebook profiel af van mensen waarmee ze niet bevriend zijn. Prima om die dronken foto’s af te schermen voor recruiters, maar om nou je hele profiel dicht te timmeren schiet ook niet op. Het laat juist zien dat je meer bent dan een opsomming van banen en vaardigheden. En dat is juist waarom recruiters naar jouw pagina komen! Bovendien kunnen hobby’s en interesses in je voordeel werken. Doe je bijvoorbeeld veel aan sport of heb je creatieve hobby’s? Sportieve mensen zijn vaak daadkrachtige personen en ‘thuiscreatievelingen’ zijn dat vaak ook op de werkvloer. Laat daarom wel ‘iets’ van jezelf zien.

Laat je vrienden met je meedenken

Facebook is niet voor niets het ‘sociaalste’ netwerk. Laat je netwerk weten dat je een baan zoekt, wat je zoekt en hoe ze jou kunnen helpen. Je zult versteld staan hoeveel mensen bereid zijn om een ander op weg te helpen en het aantal connecties en ideeën zo’n actie je zal opleveren. Dat is de kracht van het via via netwerk. Die ene vacature bij dat ontzettend-coole-bedrijf had je waarschijnlijk niet via een jobboard gevonden.

Een stapje verder?

facebook-adVoor de durfals onder ons biedt Facebook natuurlijk nog meer mogelijkheden om jezelf in de kijker te spelen bij dat bedrijf waar je zo graag wilt werken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een speciale pagina voor jouw ‘hire-me’ campagne? Het kost iets meer tijd dan je cover foto aanpassen, maar hier val je wel mee op. Sommigen gaan nog een stapje verder en maken een (betaalde) advertentie waarmee ze op de pagina van hun ideale bedrijf belanden. Ludiek, toch?

Mocht dit je iets te ver gaan maar Facebook wel optimaal willen gebruiken, dan de BranchOut app installeren. Hiermee kun je door een database van 3 miljoen banen bladeren, kijken welke nuttige connecties je hebt en je professionele profiel updaten. Een soort LinkedIn dus, allemaal vanuit je sociale Facebook!

Je zoektocht naar een baan hoeft je Facebookpagina echt niet te overheersen (anders wordt dat na een paar weken wel zichtbaar in het aantal ‘ontvriendingen’ :-)), maar je kunt wel wat tips en tricks toepassen om dit kanaal effectief te gebruiken. De meesten onder ons zitten tenslotte wel meer dan de gemiddelde 11 uur per maand op Facebook, dus die tijd kun je dan maar beter nuttig besteden.



Er zijn nog geen reacties

Voeg jouw reactie toe