3 minuten, 1 indruk – hoe doe je dat?

Dit is een gastbijdrage van Eva Hukshorn:

Ik ben een van die naïeve mensen die denken dat koekjes belangrijker zijn dan de trommel. Maar ik heb het mis: het oog wil ook wat. Nou ja…, dit is misschien iets te zwart-wit. De koekjes in de trommel doen er zeker toe. Een heleboel zelfs! Maar pas nadat de verpakking, de koekjestrommel dus, aantrekkelijk genoeg is verklaard om te openen.

Dit kun je in zekere zin vergelijken met de eerste indruk die je zelf maakt. Of dat nu is tijdens een sollicitatiegesprek of wanneer je een nieuwe klant ontmoet. Je krijgt pas de ruimte om te laten zien wat je kunt als je eerste indruk is goedgekeurd.

Wetenschappelijk bewijs

ScienceDaily (18 jan. 2011) schrijft dat nieuw onderzoek van een team psychologen uit Canada, België en de VS heeft bewezen dat het gezegde “je krijgt maar één kans voor een eerste indruk” een waarheid is als een koe. De onderzoeksresultaten geven aan dat als de tweede of derde indruk van een persoon anders zijn dan de eerste indruk, dat deze alleen invloed hebben op de context of situatie waarin deze indrukken zijn opgedaan. Zijn de nieuwe indrukken echter gelijk aan de eerste indruk, dan werken ze bevestigend. Het gevolg is dat nieuwe indrukken alleen relevant zijn voor de situaties waarin zij zijn opgedaan. Terwijl eerste indrukken over een persoon altijd het totale beeld van deze persoon blijven beïnvloeden en dus relevant zijn voor alle toekomstige situaties en ervaringen met deze persoon, ongeachte nieuwe indrukken en ervaringen.

Zoveel fouten!

En terwijl iedereen het hier op zowel rationeel als emotioneel niveau mee eens is, besteden mensen er nog steeds totaal geen aandacht aan. En ik begrijp niet waarom. Je eerste indruk, bij alles en iedereen, houdt 100% verband met hoe je jezelf aan anderen toont. Dit kan een e-mail zijn, een eerste versie van een document, een ontmoeting, je kledingstijl, een opmerking, of de manier waarop je met mensen communiceert.

En toch, de taalfouten, inconsistente lay-outs, slecht pak en je haar in een knotje, het niet voorbereiden van ontmoetingen of het ontbreken van onderzoek naar de achtergrond van de persoon die je gaat spreken, vinden op grote schaal plaats. Dit geeft de indruk dat je onverschillig bent, dat je chaotisch bent en geen aandacht hebt voor details. Daarnaast geeft het de indruk dat je haast hebt, en dat je de persoon die je gaat ontmoeten niet belangrijk genoeg vindt om wat extra tijd in te investeren waardoor je jezelf beter had kunnen voorbereiden.

Maar 3 minuten

Je hebt maar 3 minuten om een goede eerste indruk te maken. Sommige mensen zeggen zelfs 90 seconden. En deze eerste indruk kan een sollicitatiegesprek of de start van je nieuwe bedrijf maken of kraken. Sterker nog, het bepaalt de rest van je carrièrepad. Dus maak er een goede eerste indruk van en bereid je voor!

Deze blog schreef ik eerder in het Engels op EFactor als: Pitching & Presentation – 3 Min., 1 Impression

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, De juiste keuze maken, Loopbaan, Marketing, Ondernemerschap, Personal Branding, Scoor die baan, Sollicitatiegesprek, Solliciteren
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over '3 minuten, 1 indruk – hoe doe je dat?'?