Elk jaar meet Interbrand de merkwaarde van de top 100 merken ter wereld. Coca-Cola voert dit jaar voor het negende jaar op rij de ranglijst aan met een merkwaarde van boven de 68,5 miljard dollar. Campbells is de hekkensluiter met een merkwaarde van 3 miljard dollar.
De top 10 Best Global Brands
1. | Coca-Cola |
2. | IBM |
3. | Microsoft |
4. | GE |
5. | Nokia |
6. | McDonald’s |
7. | |
8. | Toyota |
9. | Intel |
10. | Disney |
Slecht jaar voor banken en auto’s
Door de financiële crisis, verging het de grote banken en automerken dit jaar het slechtst. Het is dus niet verwonderlijk dat ING, na een 86ste plaats in 2008, dit jaar geheel uit de lijst is verdwenen. Volgens Josh Feldmeth, managing director Interbrand Amsterdam op Molblog verloren de banken het contact met hun klanten “Ze kunnen hun klanten niet geven wat ze willen in tijden van crisis.”
Philips en Shell
De enige Nederlandse bedrijven in de lijst van dit jaar zijn Philips (42) en Shell (92). Zie voor het complete overzicht: 100 Best Global Brands 2009.