Een primeur! De Dutch Top 50 brengt de financiële waarde van de grootste Nederlandse merken in kaart. Brand Finance publiceerde gisteren haar ranglijst van financiële merkwaarden van de vijftig grootste Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen. Er is rekening gehouden met de waarde van het corporate merk als van de productmerken.
Unilever hoogste merkwaarde
De onderneming met de hoogste financiële werkwaarde is Unilever, de merkwaarde bedraagt 17,6 miljard euro. De top 10 ziet er als volgt uit:
- Unilever – 17,6 mld
- Shell – 11,8 mld
- Heineken – 6,6 mld
- Philips – 5,0 mld
- ING – 4,4 mld
- Ahold – 2,7 mld
- Aegon – 2,6 mld
- AkzoNobel – 2,3 mld
- Randstad – 1,9 mld
- TNT – 1,7 mld
Er is is voor het onderzoek gemeten in de doelgroep ‘young professionals’ (hoogopgeleid met twee a drie jaar werkervaring) en onder financieel analisten, effectenhandelaren en kredietbeoordelaars.
Het rapport is te downloaden.