Groenste merken om voor te werken

interbrand-best-global-green-brands-2011

Het merkenadviesbureau Interbrand, bekend van de 100 Best Global Brands, heeft voor het eerst een ranglijst met duurzame merken opgesteld, de ‘Best Global Green Brands’. Althans, de meest duurzame merken volgens consumenten afgezet tegen de ‘echte’ groene prestaties. Dit jaar zijn dat Toyota, 3M en Siemens.

Top 10 Groene Merken

  1. Toyota
  2. 3M
  3. Siemens
  4. Johnson & Johnson
  5. Hewlett-Packard
  6. Volkswagen
  7. Honda
  8. Dell
  9. Cisco
  10. Panasonic

Andere bedrijven die een plek in de ranglijst hebben bemachtigd zijn onder meer L’Oréal (15), Nike (17), IBM (19), Coca-Cola (27), PepsiCo (29), Microsoft (30), Philips (32), Shell (33), IKEA (39) en Accenture (50).

Talk the talk, walk the walk

Uit het onderzoek blijkt dat de sterkste duurzame merken in staat zijn om door de hele organisatie heen winstgevende ‘groene initiatieven’ te ontwikkelen; van het opzetten en uitvoeren van milieuprogramma’s tot en met de meting en communicatie daarover. Overigens komen bij sommige bedrijven werkelijkheid en perceptie niet helemaal overeen. Zo scoren bedrijven als L’Oréal en Philips zeer hoog op prestaties, maar wordt dit door de consument niet altijd waargenomen. Bij andere bedrijven, waaronder McDonald’s en GE, is het weer net andersom.

Valse bescheidenheid

Philips en Shell zijn de enige Nederlandse merken in de lijst met ‘Best Global Green Brands’. Duurzame bedrijven als Unilever en PostNL worden niet genoemd. Volgens Interbrand lijkt het erop dat Nederlandse bedrijven het vaak wel goed doen, maar er niet veel over praten.

Onderzoeksmethode

Deloitte ontwikkelde de methodiek om de duurzaamheidprestaties van de bedrijven te meten. Voor het samenstellen van de lijst werd gekeken naar de prestaties op het gebied van duurzaamheid en de publieke perceptie van die duurzaamheid. Deze twee elementen samengenomen produceerden samen de eindscore. Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Werkplezier
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Groenste merken om voor te werken'?