Het merkenadviesbureau Interbrand, bekend van de 100 Best Global Brands, heeft voor het eerst een ranglijst met duurzame merken opgesteld, de ‘Best Global Green Brands’. Althans, de meest duurzame merken volgens consumenten afgezet tegen de ‘echte’ groene prestaties. Dit jaar zijn dat Toyota, 3M en Siemens.
Top 10 Groene Merken
- Toyota
- 3M
- Siemens
- Johnson & Johnson
- Hewlett-Packard
- Volkswagen
- Honda
- Dell
- Cisco
- Panasonic
Andere bedrijven die een plek in de ranglijst hebben bemachtigd zijn onder meer L’Oréal (15), Nike (17), IBM (19), Coca-Cola (27), PepsiCo (29), Microsoft (30), Philips (32), Shell (33), IKEA (39) en Accenture (50).
Talk the talk, walk the walk
Uit het onderzoek blijkt dat de sterkste duurzame merken in staat zijn om door de hele organisatie heen winstgevende ‘groene initiatieven’ te ontwikkelen; van het opzetten en uitvoeren van milieuprogramma’s tot en met de meting en communicatie daarover. Overigens komen bij sommige bedrijven werkelijkheid en perceptie niet helemaal overeen. Zo scoren bedrijven als L’Oréal en Philips zeer hoog op prestaties, maar wordt dit door de consument niet altijd waargenomen. Bij andere bedrijven, waaronder McDonald’s en GE, is het weer net andersom.
Valse bescheidenheid
Philips en Shell zijn de enige Nederlandse merken in de lijst met ‘Best Global Green Brands’. Duurzame bedrijven als Unilever en PostNL worden niet genoemd. Volgens Interbrand lijkt het erop dat Nederlandse bedrijven het vaak wel goed doen, maar er niet veel over praten.
Onderzoeksmethode
Deloitte ontwikkelde de methodiek om de duurzaamheidprestaties van de bedrijven te meten. Voor het samenstellen van de lijst werd gekeken naar de prestaties op het gebied van duurzaamheid en de publieke perceptie van die duurzaamheid. Deze twee elementen samengenomen produceerden samen de eindscore. Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek.