Werkplek vd Week: ABN AMRO

ABN AMRO Dialogues House

In de rubriek Werkplek vd Week nemen we een kijkje bij bijzondere werkplekken in Nederland. Deze week: ABN AMRO’s Dialogues House – vreemde eend in de bijt. In 2007 werd de voormalige ‘dealing room’ van de ABN AMRO in Amsterdam Zuid-Oost binnen 7 weken volledig omgetoverd tot een inspirerende ontmoetings- en werkruimte.

Dialogues House is een forum dat ‘waardevolle ontmoetingen’ mogelijk maakt. In een wereld die zich voornamelijk kenmerkt door harde doelen en concrete targets, gebeuren hier dingen die zich niet in een spread-sheet laten vangen.

ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
ABN AMRO Dialogues House
abn-amro-dialogues-house-20

Geestelijke vader Paul Iske is nu Chief Dialogues Officer (en zit onder andere achter het “Instituut voor briljante mislukkingen”). Ik sprak met programmaleider Thomas Verhagen.

Hospitality en kennis

Dialogues House kent twee activiteiten. Als hospitality-bedrijf staan de deuren open voor mensen binnen en buiten de bank. Thomas omschrijft de ABN als een kleine, diverse maatschappij. Deze zie je terug in de evenementen en de mensen die er op af komen. Als instituut richt het zich op kennisoverdracht en -ontwikkeling, met programma’s die zich richten op thema’s als duurzaamheid en (persoonlijk) ondernemerschap. Het idee is synergie creëren tussen een inspirerende omgeving en een inhoudelijk programma.

Maar Dialogues House moet ook een diverse en brede groep aanspreken. Dus wordt op 9 maart de hele dag WK cricket op groot scherm vertoond, met ’s middags een workshop en uitleg van de spelregels. Iedereen is welkom, niet alleen de Indische collega’s.

Het gezochte toeval

‘Serendipiteit’ betekent gelukkige of waardevolle gebeurtenissen die door toeval voorkomen. Thomas vertelt dat je dit toeval wel een handje kan helpen. ‘Combinatorische innovatie’ klinkt misschien een beetje glazig, maar gaat over wat er ontstaat wanneer je mensen en onderwerpen bij elkaar brengt die elkaar anders niet zouden vinden.

Een tweede doelstelling is contact maken en houden met verandering. Dialogues House is een platform waar je vraagtekens kan zetten bij de relatie tussen bank en maatschappij, en die tussen mensen binnen het bedrijf.

Grote ambitie; kleine schaal

Volgens Thomas kan je je potentie als mens en organisatie pas ten volle benutten als je buiten je denkkader gaat staan. Dialogues House raakt vooral op gevoelsniveau; waarde en effect zijn lastig te meten. Maar er gebeurt wel degelijk iets met de mensen die hier komen. “En ze komen in steeds grotere getallen, al is het alleen maar omdat er zoiets binnen de bank bestaat.”

Voor Thomas is het Dialogues House ook een bedrijfsmatig verbeter-programma, iets waar de hele organisatie de vruchten van zou kunnen plukken. Hij ziet dan ook graag meer ruimte voor dit soort initiatieven.

Ook ‘gewoon’ een werkplek

Naast de open ontmoetings- en werkplekken zijn er ook een aantal ruimtes niet vrij toegankelijk. Bij Dialogues Incubator wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan ‘radicale’ en ‘open’ innovatie. Project-teams ontwikkelen hier in rap tempo nieuwe en vernieuwende ideeën van binnen en buiten de bank.

Wat mij vooral opviel was het huiskamergevoel. Mensen ‘zijn’ hier veel meer dan ik me bij een bank voorstelde. Ik kwam zowel pakken als capuchon-truien tegen, én ik sprak met Pauline Hendriks. Zij kwam als account-manager van de Hypotheken groep binnen voor een afspraak, raakte geïnspireerd door de omgeving, en heeft er nu een baan.

Bij de Hypotheken-groep had ze een reistijd van 5 minuten. Nu is ze een uur onderweg, maar dankzij de energie en vrijheid die ze hier ervaart komt ze veel vrolijker thuis. “En dat is belangrijk als je twee kleine kinderen hebt.”

Klik hier voor meer foto’s en video’s.

Mundo Resink. Foto’s: WOVOX Team, onder een Creative Commons licentie.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Finance
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Werkplek vd Week: ABN AMRO'?