Weg met de keuzestress: schrijf een mission statement!

Gokje: jij bent als Young Professional constant op zoek naar voldoening, succes en zelfontplooiing en hebt daarbij behoorlijk hoge verwachtingen van jezelf. Je wilt op alle fronten succesvol zijn. En dat lukt ook nog regelmatig! Maar je merkt ook steeds vaker een soort algemene twijfel.’Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe?’‘Heb ìk deze keuzes gemaakt?’. Je verlangt soms naar iets anders, al weet je niet precies naar wat. Iets klopt gewoon niet nu, iets schuurt. En dan die vermoeidheid die af en toe de kop op steekt…

Quarterlifecrisis of hoe je het ook noemt

‘Ha, die kennen we!’ denk je nu. “Dertigersdilemma, quarterlifecrisis, generatie Y-problematiek, you name it’. Vaak heel herkenbaar en er is ondertussen al veel over gezegd, geschreven en gefilmd. Boekenplanken vol (zelfhulp)boeken, mooie herkenbare documentaires en wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp. De vraag is ook niet langer óf de quarterlifecrisis c.q. het dertigerdilemma bestaat, de prangende vraag is: wat moet ik er aan DOEN als ik er middenin zit?

Congruent leven

Wel eens gehoord van congruentie? Iemand is congruent wanneer zijn interne overtuigingen, strategieën en gedragingen (zeg maar: denken, voelen, doen) volledig met elkaar in overeenstemming zijn. Je zegt en voelt wat je doet, en je doet wat je zegt en voelt. Je kan dus alleen congruent leven wanneer je onbewuste en bewuste ‘ik’ in overeenstemming zijn met elkaar. Als je dat voor elkaar krijgt geeft het leven je energie in plaats van dat het je dat kost, je leeft in een soort flow.

Nodig: persoonlijke missie

Het is onmogelijk om congruent te leven zonder persoonlijke missie, ook wel mission statement genoemd. Deze persoonlijke missie zou een goede eerste actie zijn wanneer de eerste alinea van dit blog je erg bekend voorkomt! Met je persoonlijke missie op zak kies je gemakkelijker richting, beslis je waar je wel en (ook belangrijk!) waar je niet van bent. Dit geeft je focus, helpt je in het maken van grote en kleine beslissingen, geeft ademruimte en zorgt voor rust in je hoofd.

Zeven missieregels

Klinkt goed toch? Bij het maken van je persoonlijke missie schrijf je vanuit je belangrijkste waarden, energiewoorden en werkwoorden een antwoord op de vraag: ‘wat is jouw missie in het leven?’. Een soort ‘waartoe ben ik hier op aard’ maar dan zonder zweverige ondertoon. Het schrijven van je mission statement is niet bepaald een gemakkelijke klus overigens! Om je op weg te helpen hier zeven regels van Remco Claassen voor het schrijven van een goede persoonlijke missie:

  • Je missie begint met ‘Ik’, gevolgd door je voornaam en je achternaam
  • Je missie is kort en krachtig (maximaal vijf tekstregels)
  • De missie is goed te onthouden
  • Belangrijk! Gebruik geen vage woorden (zoals geluk en voldoening) en gebruik geen twijfelwoorden (zoals probeer, hoop op en WIL)
  • Voorkom afhankelijkheden van mensen en dingen. Dus niet: ‘ik wil samen met mijn Gijs gelukkig oud worden’
  • Een goede missie kenmerkt zich door balans tussen IK en ANDEREN. Bijvoorbeeld, de zinsnede ‘ik heb, geef en creëer positieve energie’ zorgt voor balans tussen jezelf en je omgeving,
  • Een goede missie is tijdloos. Je missie is nu én in de toekomst richtinggevend voor jouw hele doen en laten.

Nog een laatste tip: volgens mij wil je worden wie je bent, niet worden wie je wilt zijn. Houd daar rekening mee bij het schrijven van je persoonlijke missie: je schrijft geen toekomstbeeld en je schrijft geen eigenschappen die perse wil hebben. Ga bij jezelf te rade wat je kernkwaliteiten en waarden zijn en schrijf over wie je bent. Heel veel succes met schrijven, mij heeft het heel veel opgeleverd om een persoonlijke missie te hebben. Daarover in een volgend blog meer. Hier lees je mijn persoonlijke missie, als je nieuwsgierig bent.

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Keuzestress, Personal Branding, Talent en passie
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Weg met de keuzestress: schrijf een mission statement!'?