Leidinggeven nieuwe stijl – 10 tips

Leidinggeven nieuwe stijl

Je eigen baas is misschien niet altijd je grote voorbeeld op het gebied van leidinggeven. Dat is niet gek. We maken namelijk grote ontwikkeling door op het gebied van leidinggeven en niet elke manager is zich hiervan bewust. De command-and-control stijl wordt steeds vaker vervangen door een trust-and-track stijl. Hierbij vertel je niet alleen wát iemand moet doen, maar ook waaróm. Anders gezegd gaan we van ‘handelsovereenkomstig’ leiderschap over op ’transformerend’leiderschap. En er is geen weg meer terug!

Een cultuur van verbondenheid

De Nieuwe Leiders creëren een cultuur met duidelijke doelen en waarden. Door het geven van inzicht stel je werknemers in staat zichzelf aan een hoger doel te verbinden. Hoe meer werknemers zich verbonden voelen met de missie van het bedrijf, hoe hoger hun productiviteit wordt. Een cultuur van verbondenheid leidt onder andere tot een grotere klantenbinding en tot financieel succes.

Lozen en winnen

Dus even op een rijtje: wat zijn de oude stijl managementmethodes die je beter meteen kunt lozen en welke methodes maken jou tot een succesvol leider op de werkvloer? Komt ‘ie:

  • Uit  Micro-management, ofwel de behoefte om controle te hebben over elk aspect van je  bedrijf.
    In  Autorisatie, het vermogen om je werknemers de ruimte te geven – óók de ruimte om fouten te mogen maken.
  • Uit Managen door enkel op kantoor rond te lopen; alleen maar zichtbaar aanwezig zijn is niet langer meer voldoende.
    In Managen door te kijken en te luisteren, gesprekken aan te gaan, en door de ideeën die je van je werknemers te horen krijgt door te voeren en de resultaten hiervan ook aan hen terug te koppelen.
  • Uit Doen alsof je alles weet. Je hebt echt niet alle antwoorden, dus waarom zou je iedereen  laten denken dat het wel zo is?
    In Je team kennen en vertrouwen. Kies goede mensen uit die de juiste kwaliteiten hebben en in de werkcultuur passen. En laat hen hun ding doen.
  • Uit Geen fouten mogen maken. Sommigen denken dat een “zero tolerance beleid” nog steeds werkt.
    In Leren van de fouten die gemaakt worden, of als eerste toe kunnen geven dat er dingen fout zijn gegaan
  • Uit Het bedrijf word gedreven door de jaarbalans. Alle werkzaamheden en beslissingen worden hieromheen gemaakt
    In Het bedrijf wordt gedreven door mensen, die de klantenbinding verhogen, en ook de winst.
  • Uit Competentie is voldoende. Mensen doen alleen datgene wat van hen gevraagd wordt en vinden dit ook voldoende.
    In Topspelers in je team werven die net dat ene stapje verder willen gaan.
  • Uit Investeren in technologie om de productiviteit te verhogen.
    In Investeren in mensen.
  • Uit Verandering eisen; zeer specifiek zijn over wat je wilt en wanneer dit af moet zijn.
    In Verandering aanmoedigen: Je werknemers kunnen op de beste ideeën komen en jij kunt ze hierin erkennen.
  • Uit Gefrituurd eten in de kantine.
    In Welzijn op het werk.
  • Uit Premies; als je je werknemers meer betaald dan doen ze ook meer.
    In Beloning; gewaardeerd worden is veel waardevoller dan geld.

Dus vraag jezelf eens af welke van bovenstaande methodes jij gebruikt, of welke door anderen om je heen gebruikt worden. Nu is de beste tijd om eens iets nieuws te proberen![Bron: 10 Leadership Practices to Stop Today door Paul Spiegelman]

Tags: Leiderschap, Loopbaan, Werkplezier en werkstress
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals die versneld willen groeien:

Download gratis:

Lees wat 2500 young professionals zeiden over hun werkbehoeften:

Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Leidinggeven nieuwe stijl – 10 tips'?