10468373_10152595312717741_7267721023386789296_n

Complimenten geven doe je zo – maak het jezelf makkelijk

Dit is mijn tweede blog in de miniserie: Complimenten geven doe je zo! Ik vind het leuk om te zien wat een compliment teweegbrengt: een rode blos, een glimlach, een goed humeur of goede energie. Maar hoe wordt ik er beter in? Ik las ‘Het groot complimentenboek‘ van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet en deel hier wat dat mij leerde.

Hoe vaak geef jij iemand een compliment? Ik sowieso niet vaak genoeg. En dat terwijl ik er in mijn vorige blog achter kwam dat waardering juist zo belangrijk is voor je omgeving en jezelf. Wat houdt mij – laat ik even voor mijzelf spreken – dan tegen? Dat ligt aan een aantal factoren:

1. Gebrek aan opmerkzaamheid

Iedereen filtert de informatie die hij/zij wel of niet tot zich laat doordringen. Zo kunnen we ons beter concentreren op dat wat we belangrijk vinden. Wanneer je aandacht hebt voor de dingen om je heen, zal je veranderingen sneller opmerken. Probeer jezelf te trainen in het ontdekken van positieve veranderingen en spreek het uit. Zoom even uit en neem de situatie en omgeving in je op. Wedden dat je dingen opmerkt die je in eerste instantie over het hoofd zag?

2. Bang om een oordeel uit te spreken

Het kiezen van het juiste moment en de juiste woorden is belangrijk. Iemand complimenteren kan snel omslaan in een misplaatst oordeel of verkeerd worden geïnterpreteerd door de ontvanger. Bij twijfel daarover laten veel mensen hun complimenten maar achterwege, vertellen Frank en Hans. Zonde. Kies je woorden en timing zorgvuldig en leg bij verkeerde interpretatie uit wat je bedoelt.

3. Altijd oprecht willen zijn

Met welke intentie geef je een compliment? Soms komt een compliment recht uit je hart, maar soms wil je een ander gewoon een goed gevoel geven. We hebben van huis uit geleerd niet te liegen, dus zwijgen we eerder dan dat we een niet gemeend compliment geven. Dit blijft een kritiek punt, maar zolang het compliment de juiste bedoelingen heeft en door een ander niet als misplaatst gezien kan worden, is er niets mis mee. Want hé, je intentie is juist.

4. Is dat compliment wel verdiend?

Het groot complimentenboek geeft een voorbeeld wat ik maar al te goed ken uit mijn ouderlijk huis. Stel dat jouw man op een dag in een spontane opwelling het toilet en de badkamer heeft schoongemaakt, iets wat hij nooit doet. Je bent aangenaam verrast. Toch vind je het geen compliment waard omdat je eigenlijk verwacht dat hij dat regelmatig doet. Hè mam? ;-) Vanwege hogere verwachtingen lijkt dit misschien geen compliment waard. Juist door hier een compliment uit te spreken wordt de ander gemotiveerd om dit vaker te doen. Don’t be harsh en probeer dat compliment toch uit te spreken.

5. De vloek van vanzelfsprekendheid

De werkzaamheden die je collega uitvoert lijken zo gewoon en vanzelfsprekend, zij of hij doet ze immers regelmatig. Een eye-opener van Frank en Hans: Er bestaat geen vanzelfsprekend werk. Er is alleen werk, en de vanzelfsprekendheid daarvan bevindt zich vooral in ons hoofd. Datgene wat voor hem of haar routine is, is voor jou waarschijnlijk hocuspocus. Dus hup, geef je collega eens waardering voor de gewone, dagelijkse werkzaamheden.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...