Presenteren: zorg dat hij binnenkomt

Je kent ze wel; goed bedoelde, maar oersaaie presentaties met sheets vol cijfers en feiten. Cijfers die aan moeten tonen dat het nu toch echt moet veranderen. De cijfers liegen niet. En toch wordt de presentatie snel vergeten en verandert er niets. Dit kun jij voorkomen.

De reden waarom we het zo snel vergeten is dat cijfers en feiten binnenkomen in het gedeelte van de hersenen dat correspondeert met onze rationele gedachten. Het is het gedeelte dat we gebruiken om beslissingen achteraf te rationaliseren. We praten een beslissing daarmee als het ware recht. Alsof we ons moeten verantwoorden.

Gevoelens

Beslissingen worden genomen in het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor onze gevoelens. Dit gedeelte is verantwoordelijk voor al onze beslissingen en heeft helemaal geen ruimte voor taal. Dit is waarom we soms zeggen: “Ik weet niet waarom ik ben gegaan, maar het voelde gewoon goed”.

Simon Sinek, How great leaders inspire action

Het ‘waarom’

Simon Sinek noemt dit ‘The Golden Circle’ waarover hij vertelde in zijn TED Talk. Als we communiceren vanuit het ‘why’, praten we direct tegen dat gedeelte van de hersenen dat het gedrag controleert. Het is dus belangrijk om jezelf voor een presentatie een aantal vragen te stellen:

  • Wat is je doel?
  • Waar geloof je in?
  • Waarom bestaat onze organisatie of dit project?
  • Wat moet de wereld missen als wij nu niet écht veranderen?

Door de antwoorden in je presentatie te verwerken, neem je het publiek mee in het grotere doel en verandert er wél iets.
Een belangrijke voorwaarde is dat je verhaal ook echt klopt. Wees altijd eerlijk over jouw ‘why’ of die van het bedrijf of jouw opdracht. Probeer het eens, het werkt!

Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Banner
Haal meer uit young professionals. Speciaal voor HR en leidinggevenden. Download hier >>

Banner afbeelding met informatie over het webinar op 8 mei 2025

Generatie Zekerheid

Millennials en Generatie Z staan bekend om hun korte spanningsboog en om hun jobhoppen. Maar hoe zorg je ervoor dat jong talent zich langer aan je organisatie verbindt én dat hun volle potentieel tot z’n recht komt? Kortom: hoe word én blijf je als werkgever aantrekkelijk voor jong talent zodat juist zij jouw ambassadeurs worden in deze krappe arbeidsmarkt.

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024

In deze whitepaper delen we de resultaten van de 6e editie van het landelijke Young Professional Onderzoek waar jij samen met jouw organisatie mee aan de slag kan. 

Tags: Ambitie en succes, Drijfveren, Ken jezelf, Loopbaan, Ondernemerschap, Presenteren, Werkplezier en werkstress
Young Talent Program

Hét ontwikkelprogramma voor young professionals:

Download gratis:

Ontdek wat 1300 young professionals echt willen op de werkvloer:

Generatie Zekerheid - Onderzoeksresultaten van het Young Professional Onderzoek 2024
Gerelateerde artikelen:

Bekijk ook

Chat openen
Hi,
Heb je een vraag over 'Presenteren: zorg dat hij binnenkomt'?