Je kent ze wel; goed bedoelde, maar oersaaie presentaties met sheets vol cijfers en feiten. Cijfers die aan moeten tonen dat het nu toch echt moet veranderen. De cijfers liegen niet. En toch wordt de presentatie snel vergeten en verandert er niets. Dit kun jij voorkomen.
De reden waarom we het zo snel vergeten is dat cijfers en feiten binnenkomen in het gedeelte van de hersenen dat correspondeert met onze rationele gedachten. Het is het gedeelte dat we gebruiken om beslissingen achteraf te rationaliseren. We praten een beslissing daarmee als het ware recht. Alsof we ons moeten verantwoorden.
Gevoelens
Beslissingen worden genomen in het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor onze gevoelens. Dit gedeelte is verantwoordelijk voor al onze beslissingen en heeft helemaal geen ruimte voor taal. Dit is waarom we soms zeggen: “Ik weet niet waarom ik ben gegaan, maar het voelde gewoon goed”.
Simon Sinek, How great leaders inspire action
Het ‘waarom’
Simon Sinek noemt dit ‘The Golden Circle’ waarover hij vertelde in zijn TED Talk. Als we communiceren vanuit het ‘why’, praten we direct tegen dat gedeelte van de hersenen dat het gedrag controleert. Het is dus belangrijk om jezelf voor een presentatie een aantal vragen te stellen:
- Wat is je doel?
- Waar geloof je in?
- Waarom bestaat onze organisatie of dit project?
- Wat moet de wereld missen als wij nu niet écht veranderen?
Door de antwoorden in je presentatie te verwerken, neem je het publiek mee in het grotere doel en verandert er wél iets.
Een belangrijke voorwaarde is dat je verhaal ook echt klopt. Wees altijd eerlijk over jouw ‘why’ of die van het bedrijf of jouw opdracht. Probeer het eens, het werkt!