1555502_10152337033207741_1616371014_n

Wat zijn jouw USP’s?

Op papier ziet het er allemaal goed uit: studie, cijferlijst, CV… maar wat maakt jou anders dan andere kandidaten? Waarom moet een werkgever juist jou hebben? Het verkopen van je talenten is geen gemakkelijke opgave, maar begint met het kennen van jouw Unique Selling Points. Wat is een echte USP van jou? Wat maakt jou uniek?

USP: jouw unieke eigenschappen

USP wordt door marketeers gebruikt voor het communiceren van de unieke eigenschappen van een product. Denk aan bekende slogans zoals Sense en Simplicity van Philips of  Heerlijk, helder… van Heineken. En we weten allemaal wat Axe met je doet…

Wat zijn jouw Unique Selling Points?

Wat maakt jou uniek en wat heb jij een potentiële werkgever te bieden? En bij voorkeur geformuleerd in één zin: simpel, concreet en makkelijk te onthouden. Begin met jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Wat waren je successen?
  • Wat gaat je gemakkelijk af en vind je leuk om te doen?
  • Wat bewonderen anderen in jou? Waar krijg je complimenten voor?
  • Welke talenten hebben bijgedragen aan het genereren van omzet of resultaat?
  • Welke termen zouden anderen gebruiken om jou te omschrijven? (doe eens gek: vraag het aan een aantal mensen in je omgeving)

Je USP’s moet je vervolgens kunnen toelichten aan de hand van concrete voorbeelden, bijvoorbeeld: “Door het aanboren van nieuwe markten, heb ik een omzetstijging van 200% gerealiseerd” of “Met het opzetten van deze marketingcampagne…” Lees hier meer over het concreet maken van je successen.

Wat zoekt een werkgever?

Denk bij het formuleren van je USP’s altijd aan de functie en werkgever. Zie je aanknopingspunten in de functieomschrijving? Wat zijn de waarden en speerpunten van de werkgever? Lees de website goed en gebruik die informatie in je pitch!

Ga jij binnenkort solliciteren? Bereid je goed voor en lees meer sollicitatietips.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...