vier-strategieën-zelfvertrouwen-guilherme-stecanella.jpg

Vier strategieën voor meer zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is van groot belang. Het zorgt voor balans, voor veerkracht, het gedreven uitvoeren van acties, je doelen bereiken en het helpt je groeien. Als je jezelf vertrouwt kun je dat ook doorgeven aan anderen. Vertrouwen is de hoeksteen van evenwichtige, liefdevolle relaties. Hoe krijg je dan weer meesterschap over je gedachten? Hoe krijg je weer zelfvertrouwen als je het kwijt bent? Volg deze vier strategieën voor meer zelfvertrouwen.

1. Mentaal zelfvertrouwen creëren

We benaderen vertrouwen vaak als iets wat we ‘hebben’ of iets dat van buitenaf komt. Dit is niet waar. Je bent namelijk zélf in staat vertrouwen te creëren. Een van de vier strategieën voor meer zelfvertrouwen is focus op wat je wilt bereiken. Vorm hier een heel helder beeld bij en integreer het in je systeem. Probeer te voelen hoe je je voelt als je dat doel bereikt hebt. Je zult merken dat je staat van zijn zich aanpast naar deze visualisatie. Als je ik kan het kiest boven ik kan het niet dan verandert er iets. Je kunt je gedachten conditioneren door te focussen op zelfvertrouwen. Hoe vaker je dit doet, hoe krachtiger het werkt. Je gedachten en mindset vormen je realiteit. Creëer wat je wilt bereiken en integreer dit in je systeem.

2. Fysiek zelfvertrouwen creëren

Emotion is created by motion; aldus Tony Robbins. Emoties worden gecreëerd en gevoed door hoe je je beweegt. Pas dus je lichaamshouding en je fysiek aan: loop rechtop, zit rechtop, adem diep. Zorg dat je stem het juiste volume heeft. Praat krachtig en overtuig jezelf met een ja! En dan niet zo’n laf, half gecommitteerd flauw jah-tje. Nee! Een krachtig volmondig . Ga desnoods voor de spiegel sta en roep ja tegen jezelf. Zet je lichaam aan en put daar vertrouwen uit.

3. Verleg je focus

Hoe vreemd het ook mag klinken, je kunt kiezen hoe je je voelt. Je maakt jezelf wijs dat je jezelf niet mag vertrouwen. Verleg je focus naar wat wél gelukt is. Naar wat je al hebt gerealiseerd in je leven en waar je trots op bent. Hou een dagboek bij van successen. Schrijf op wat goed gaat, hoe klein ook. Als je jouw successen aandacht geeft nemen ze toe. Schrijf de drie meest succesvolle momenten in je leven op en neem daar de tijd voor.  Herbeleef deze momenten en merk op hoe je je daarna voelt. Besteed hier aandacht aan, zéker als je in een neerwaartse spiraal zit.

4. Meer zelfvertrouwen door humor

Humor is een krachtig wapen. Als je het niet meer ziet zitten; kijk grappige filmpjes! Lachen helpt en maakt situaties milder. Je accepteert je staat van zijn sneller zoals het is. Vanuit deze acceptatie kun je verder. Zelfspot, mits niet overdreven toegepast, werkt ook. Voel je je een zielig hoopje ellende? Ben je aan het zwelgen in dat gevoel van geen vertrouwen hebben? Dat niets lukt en het allemaal klote is? Lach om jezelf en je poor me mentaliteit, want waar ben je nou helemaal mee bezig?

Wil je werken aan je zelfvertrouwen en kom je er met deze vier strategieën voor meer zelfvertrouwen niet uit? Ik help je graag!


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...