millennials en creativiteit careerwise rawpixel-247282-unsplash

Millennials verliezen snel hun innoverende en creatieve blik – Hoe voorkom je dat?

De toenemende burn-out bij millennials wordt veroorzaakt door een optelsom van meerdere omstandigheden die werkenergie wegnemen. Uit het Millennial Onderzoek 2018 blijkt dat de generatie jongeren is opgevoed en opgeleid om vooral authentiek te zijn, zelf beslissingen te nemen en hun eigen aanpak te ontwikkelen. Nogal wat vergrijzende organisaties staan nog in een oude tegenovergestelde stand. Juist die organisaties kunnen de verfrissende invloed van millennials goed gebruiken.

Bureaucratie slurpt energie

Zo’n 40% krijgt veel werkenergie van nieuwe dingen uitproberen. Die grondhouding van millennials staat haaks op de (top down) regeldrift binnen veel organisaties. Regeldrift die erop gericht is om zaken in vaste banen te leiden en medewerkers daarvoor geen verantwoordelijkheid te geven. Veel millennials ervaren richtlijnen en protocollen als energieslurpers. Zo’n 30 % geeft aan een remmende werking van hiërarchie te ervaren en ook van managers die bang zijn voor veranderingen. Ook lang vergaderen over van alles en nog wat kost de jongeren veel energie. En hoewel de jongste generatie het gevoeligst is voor zulke gedateerde processen nemen ze werkenergie weg bij alle generaties, dus ook bij de oudere.

Millennials voelen zich verantwoordelijk

Uit het onderzoek blijkt verder dat millennials zich sterk verantwoordelijk voelen voor de situatie waar ze inzitten en voor het oplossen daarvan. Op de vraag wie legt jou (te) veel werkdruk op, reageert 60 % met ik zelf. Dat ze hun zaken graag zelf oplossen leidt in veel organisaties tot het misverstand bij ervaren collega’s dat die zich niet moeten bemoeien met hoe millennials dat doen. Terwijl veel van hen (66%) juist behoefte hebben aan continue feedback. Het gaat hen om vrijheid plus directe feedback als belangrijk hulpmiddel om hun eigen weg te vinden. Die vrijheid en feedback kregen ze ook tijdens hun opvoeding.

Millennials streven naar perfectie

Millennials willen graag iets toevoegen en daardoor meerwaarde creëren. Of dat is gelukt willen ze graag horen van hun ervaren collega’s. Bij voorkeur positieve feedback, over wat goed is. Ongeveer de helft (47%) streeft daarbij naar perfectie. Die perfectie wordt bereikt wanneer ze, liefst een beetje out of the box, nieuwe werkwijzen ontwikkelen die hoog gewaardeerd worden door collega’s en klanten.

Hoe het misgaat

In de organisaties waar de hiervoor genoemde factoren optellen – top down regeldrift waar ook geen feedback en handelingsvrijheid is – ervaren millennials verlies van werkenergie en van hun authenticiteit. Dan branden ze letterlijk op. Het kan in die organisaties flink mis gaan. Nederlandse millennials behoren tot de top 3 gelukkigste kinderen van de wereld. Niet omdat ze verwend werden, maar omdat die eigentijdse en gelijkwaardige interactie thuis bijdroeg aan hun persoonlijke ontwikkeling. Die eigentijdse stijl van samenwerken ontbreekt in veel bedrijven. Dat heeft niet te maken met onwil in die organisaties, maar met het herhalen van gedateerde manieren van leiden, samenwerken en communiceren uit de vorige eeuw waarin hun managers en ervaren collega’s gevangen zitten. Dat het bij hen ook veel werkenergie wegneemt leidt rond hun 55e tot de vraag of ze het nog wel volhouden tot hun pensioen.

Er gaat ook veel goed

Wat millennials belangrijk vinden (omdat het hen helpt zich goed als persoon in het werk te ontwikkelen) is de afgelopen jaren door sommige organisaties al wél op geanticipeerd. Millennials krijgen daar steun van ervaren collega’s om hun eigen werkwijzen te ontwikkelen en uit te voeren. Steeds meer senioren ervaren daar de verfrissende inbreng van millennials als vitaliserend.

Het Millennial Onderzoek 2018 is erop gericht een goed beeld te krijgen van de specifieke situaties waarin het misgaat en hoe je het goed kan laten gaan. Misgaan houdt in dat millennials veel werkenergie verliezen en hun organisatie blijft steken in verouderde cultuurpatronen. Goed gaan houdt in dat Millennials en hun oudere collega’s meer werkenergie krijgen van wat ze doen. Over de resultaten van het onderzoek onder 3300 millennials maakten we de gratis Whitepaper over Millennials & Werk. Daarmee dragen we in ons dagelijkse werk bij aan oplossingen die werkenergie opwekken bij millennials. Zo stimuleren we om samen met millennials teams en organisaties bij de tijd te houden. Doe je mee? Lees meer in onze Whitepaper.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...