Zo kom je van uitstelgedrag af-by Demeter Attila via Pexels-black-and-white-rainy-portrait-canon-59196

Zo kom je van uitstelgedrag af

De oorzaak van uitstelgedrag is gek genoeg niet omdat jij je werk niet leuk vindt. Uitstellen wordt veroorzaakt door stress. Maar het uitstellen van werk veroorzaakt nog meer stress. Zo beland je al snel in een vicieuze cirkel, van stress naar nog meer stress.

Hoe voorkom je uitstelgedrag?

Is het je weleens opgevallen dat je vlak voordat je op vakantie gaat, heel productief bent? Dat het je lukt om van alles af te handelen in heel korte tijd? Dat komt omdat je een deadline hebt en voor die deadline moet alles af zijn. Dit is de wet van Parkinson: je doet zolang over het werk als je tijd hebt.

Stel een deadline

Soms heb je weleens een dag niet zoveel te doen. Er staan maar twee kleine taken op je to-do-list. Ondanks dat, merk je dat je aan het einde van de dag pas aan die taakjes gaat beginnen. Steeds denk je: dat kan straks ook nog wel… Met als gevolg dat je eigenlijk een hele werkdag kwijt bent, en steeds tegen die twee kleine dingen aanhikt.

Dat kan je veranderen door vooraf te bepalen hoe lang je over bepaalde klussen doet. Bepaal aan de hand daarvan het einde van je werkdag. Ligt het einde van je werkdag daardoor ineens veel eerder dan normaal? Mooi! Plan dan iets leuks in buiten je werk, om jezelf te belonen en om te zorgen dat jij je ook echt aan de afgesproken eindtijd houdt. Kan je niet eerder weg bij je werk? Plan dan eens tijd om te brainstormen over een innovatief idee, struin internet af of lees over een onderwerp waar je moeite mee hebt op je werk. Dat geeft ook nog eens veel energie!

Beloon jezelf

Jezelf belonen is sowieso een goed middel om uitstelgedrag te voorkomen. Als je echt aan iets moet werken en je er tegen opziet, zet dan iets in het vooruitzicht waar je wel van kunt genieten. Ga eerder lunchen, neem een massage, ga even naar buiten of neem een reep chocola. Zo begin je gemotiveerd en werk je door omdat je weet dat er iets prettigs op je wacht.

Begin je dag ermee

Start je dag met de klus die je echt af wilt hebben, of met dat waar je het meeste tegenop ziet. Als dat het eerste is wat je doet op een dag, heeft dat een groots effect. Eat that Frog is hoe Brian Tracy het in zijn boek over uitstelgedrag noemt. Voor mij persoonlijk is dit de beste tool tegen uitstelgedrag. Allereerst ben je opgelucht en blij omdat je de klus af hebt, je voelt je de rest van de dag goed. Daarnaast heeft dit tot effect dat je vaak in dezelfde productieve modus doorwerkt.

Kom in actie

Bovenstaande tips zijn allemaal zeer bruikbaar, zolang je in actie komt. En hoewel dat zeer simpel is, is het niet het altijd eenvoudig. Wat je daarbij kan helpen is de 5-seconderegel. Zodra jij denkt: oké, ik ga beginnen… Tel dan af: vijf, vier, drie, twee, één en kom dan fysiek in actie. Dus open je document, zet letterlijk een stap naar voren en doe iets. Niet verder over nadenken maar in actie komen. Aftellen en doen. Dat is de 5-seconderegel van Mel Robbins. Klinkt het te eenvoudig voor woorden? Probeer het eens, en je zult zien dat het werkt. Geen uitstel meer maar gaan.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...