leven weer oppakken – Zo pak jij je leven weer op – by Daria Shevtsova – person-holding-gray-and-white-throw-pillow-1029801

Je leven weer oppakken: zo doe je dat

Je rende maar door. Soms zat je weleens in de bus en dacht je: Is dit het nu? Of er kwam een post voorbij op Instagram, een verre klasgenoot op wereldreis. En jij zette gewoon weer de wekker om je ’s ochtends weer door de forenzengekte te werken. De ratrace ging maar door. Tot corona. Van het één op het andere moment zat je thuis. Maar je leven weer oppakken. Hoe doe je dat?

De ratrace ingestort

Als het gewone leven zijn gangetje gaat, heb je gedachten dat je het anders wilt, maar je dóet het niet anders. Want morgen heb je een deadline. Want komend weekend ga je een weekend weg. En daarna kom je weer terug en val je weer in de tred van het gewone leven. Dingen gaan door, en dat is ook normaal. Maar daardoor kom je nooit op het punt om eens echt de kaarten op tafel te leggen, keuzes te maken en die door te voeren. Tot er een crisis komt. Momenteel is dat corona, maar het kan ook een andere crisis zijn die je in één klap stil zet. Die je bepaalt bij het leven. Want wat ben je nu eigenlijk aan het doen? Waar ren je naar toe?

1. Kaarten op tafel

In het begin van je leven maak je keuzes, en later volg je het pad van die keuzes. Maar nu kom je erachter dat je helemaal niet zo blij bent met die keuzes van toen. Had ik toen maar … gedaan of gekozen. Nu zit je vast in het patroon. Toch? Nee. Kies gewoon opnieuw.

Zet een kop koffie en ga er eens goed voorzitten. Om een overzicht van je leven te maken, stel je twee lijsten op. Lijst één bevat alle activiteiten die je doet: voor je werk, voor vrijwilligerswerk, sport, huishouden, vrienden en familie. Zowel verplichte activiteiten als activiteiten die je onderneemt in je vrije tijd. In lijst twee noteer je alle rollen die je vervult, zoals voor mij persoonlijk: werknemer, echtgenoot, moeder, student, dochter, etc. Maak de lijsten zo lang, en dus zo compleet, mogelijk.

2. Keuzes maken

Tijd om even stil te worden. Die twee lijsten, dat doe je toch maar even allemaal. Maar de vraag is: wil je dat ook allemaal blijven doen? Het aantal mensen dat een burn-out krijgt, neemt nog steeds fors toe. Staat er niet te veel op jouw lijstjes? Drink je koffie rustig op, staar uit het raam en bedenk: wat wil ik nu?

Het werkt goed om een mindmap te maken. Teken een cirkel in het midden van je whiteboard of vel papier, met daarin je naam. Kies nu zes dingen uit je lijstjes, waar jij jezelf op wilt focussen. Voor mij is dat: gezin, werk, geloof, studie, familie/vrienden, mezelf. Zes onderwerpen zijn niet zo veel, maar aan dit rijtje heb ik al mijn handen vol.

Heb jij jouw zes onderwerpen gekozen? Kijk dan nog een keer naar die twee lijsten die je in stap één gemaakt hebt. Streep door wat niet bij jouw zes focuspunten past. Dat zijn die dingen die jouw van je focuspunten af kunnen houden.

Nu geef je elk focuspunt een andere kleur in je mindmap. In mijn geval krijgt gezin bijvoorbeeld de kleur geel. Dan ga ik alle activiteiten/rollen in mijn lijstjes die te maken hebben met mijn focuspunt gezin de kleur geel geven. Doe dit voor al je focuspunten. Zo wordt inzichtelijk of jij je wel richt op je focuspunten. Het kan gebeuren dat je een focuspunt hebt gekozen, terwijl je helemaal geen activiteiten of rol op je lijstje hebt staan die daarbij past. Dan zit daar de pijn: je wilt wel iets, maar je houdt jezelf er helemaal niet mee bezig.

3. Je leven  weer oppakken: en dan?

Om je nieuwe leven vorm te geven, neem jij je focuspunten als uitgangspunt. Bedenk voor elk focuspunt:

  • Wat wil je ermee bereiken?
  • Op welke momenten (in de week) ga je ermee aan de slag?
  • Wat heb je daarvoor nodig?

De ratrace komt weer op gang

En dan komt de ratrace langzaam weer op gang en kan jij je leven weer oppakken. Want de ratrace zal er altijd blijven. Je kunt het ook gewoon het leven van een volwassene noemen. Want ook al jaag jij je dromen achterna, het leven gaat altijd in een cirkel en draait ook om dingen die niet zo inspirerend zijn. Jij houdt je focuspunten toch vast door:

  • Elke week op een vast moment je focuspunten te evalueren. Bijvoorbeeld op zondagmiddag, als jij je planning voor de komende week maakt
  • Elke week tijd te nemen voor je focuspunten
  • Jezelf niet te verliezen in honderd activiteiten
  • Successen te vieren: en als ik een focuspunt gezin heb, dan is een dag met het gezin naar de dierentuin dus een succes; of het nu regent of niet

Gun jezelf focuspunten

Ja, kaarten op tafel en keuzes maken is een beetje gedoe. Het is makkelijker om maar lekker door te leven en mee te deinen op de golven van wat er langs komt vliegen. Maar je wordt er wel minder gelukkig en zelfverzekerd van. Weten wat je wilt en daar tijd voor maken geeft veel voldoening. Dat is echt iets om jezelf te gunnen.


Dit artikel is tot stand gekomen met input van Manutan.nl.



Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...