aart bontekoning

Leidinggeven aan Millennials zodat iedereen er beter van wordt

Verouderde processen en bureaucratie zijn de grootste energieslurpers voor millennials op de werkvloer. Opgeteld kunnen ze oorzaak zijn voor het toenemende aantal burn-outs onder jongeren. Dat blijkt uit het onderzoek dat ik, Aart Bontekoning, samen met Careerwise, Appical en Jasper Scholten uitvoerde onder ruim 3300 Nederlandse millennials in meer dan 100 organisaties. “Maar vitale millennials zijn hard nodig in organisaties: Ze kunnen gedateerde processen opfrissen en de werkenergie verhogen in het hele team”, aldus Aart. We legden hem enkele vragen voor.

Niemand houdt van verouderde processen, toch?

“Dat klopt. Maar millennials zijn nieuwkomers op de arbeidsmarkt en zij hebben dus nog een frisse blik. Zij zien vastgeroeste patronen die in een organisatie zijn geslopen. Alle sociale patronen binnen organisaties zoals samenwerken, veranderen, leiden en communiceren hebben een houdbaarheidsdatum. Als die is verstreken worden die sociale patronen slepend en vermoeiend. De jongste generatie voelt dat feilloos aan. Toch lukt het ze vaak niet om de gedateerde patronen te updaten en dat is zonde.”

Hoe zit dat?

“Millennials zijn de kleinste generatie in de meeste organisaties en met een kleine groep is het lastig om verandering te brengen. Dat is trouwens niet alleen vervelend voor de millennials, maar uiteindelijk hebben alle generaties en organisaties belang bij het doorbreken van verouderde processen. Het maakt een organisatie sociaal- en economisch gezond én aantrekkelijker voor medewerkers en klanten. Het levert zowel de millennials als de oudere generaties meer werkenergie op. Maar voor het opfrissen van vastgeroeste patronen hebben millennials actieve steun nodig van ervaren collega’s.”

Hoe kan je millennials daarbij gebruiken?

De kunst is om op het moment zelf, als de energie inzakt, samen met de millennials de werkwijze om te draaien. Van werkenergie wegnemend naar werkenergie opwekkend. Millennials nemen dit inzakken vaak als eerste en haar scherp waar. Daag ze uit dit altijd te delen en ga in die gevallen meteen samen doen wat energie oplevert. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar ga dit samen doen, echt! Ter afsluiting geef ik twee voorbeelden die je op weg helpen om te herkennen hoe zulke situaties zich in jouw dagelijkse praktijk aandienen en hoe je millennials kunt inzetten om er iets mee te doen. Zet ‘m op!

1. Goed idee, zet het even op de mail

Twee millennials komen met een goed idee bij hun manager. De manager zegt: ‘klinkt goed, zet het even op de mail dan neem ik het mee in de volgende vergadering.’
De energie zakt meteen weg bij de millennials. De manager neemt het eigenaarschap van hun idee weg door anderen erover te laten vergaderen. De lage energie bij de millennials is daar het signaal van.

Wat zou je kunnen doen?

Daag de millennials uit te reageren op een manier die wel werkenergie opwekt. Vraag hoe zij hun idee willen uitvoeren. De jongeren van nu zijn van huis uit gewend dat ze mogen meedenken. Ze kunnen zelf verantwoordelijkheid nemen. Daar hebben ze geen managers voor nodig. Dat ze geen leiding nodig hebben is overigens een misverstand. Ze hebben eigentijdse leiding nodig: gelijkwaardig, open, mensgericht en ondersteunend (lees meer in de gratis Whitepaper die ik hierover schreef). 

2. Zo doen we het al jaren

Drie millennials zitten met zes ervaren collega’s in een innovatieteam. Ze brainstormen over nieuwe ideeën. Er moeten uiteindelijk drie goede ideeën worden geselecteerd. Het overleg verzand in een intensieve discussie. Bij het bespreken van een volgens de millennials goed innovatief idee, zegt een ervaren collega: ‘Waarom zouden we dat vernieuwen? We hebben daar al jaren goede ervaringen mee.’

Dat is het moment dat bij de drie millennials kilo’s energie weglopen. Er zijn teveel verouderde processen in deze brainstorm: discussiëren om gelijk te kregen, kijken naar wat er níet kan en ‘we doen het zo omdat we het al jaren zo doen’.

Wat zou je kunnen doen?

Als je merkt dat bij de millennials werkenergie wegzakt, stimuleer ze dan om de brainstorm op een andere manier in te richten. Dat initiatief kunnen millennials natuurlijk ook zelf nemen. Ze zullen dan zoiets zeggen als: ‘Laten we gewoon de beste ideeën punten geven en dan doorgaan met de drie hoogst scorende. Laten we ook de eigenaar van het idee aanmoedigen om er het beste van te maken, met onze feedback, en hem of haar de verantwoordelijkheid geven om er mee verder te gaan.’

Aart Bontekoning

Aart Bontekoning is generatie-expert. In 2007 promoveerde hij op Generaties in Organisaties, de verborgen krachten van onze sociale evolutie. De afgelopen jaren verzorgde hij in veel, vooral Nederlandse, bedrijven generatieprojecten en generatie-workshops. Recent verscheen van hem The Power of Generations.


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...