fbpx

Zo kom je van dat buikvet af

hoe kom je van dat buikvet af - careerwise - pexels-karolina-grabowska-4498155

In mijn studententijd moest ik er ook aan geloven, een bierbuikje had zich gevormd. Omdat ik slank gebouwd ben, zag je het behoorlijk. Maar ik vond het toen geen probleem. De regelmaat van werken en het plezier in sporten bracht me weer naar gezonde proporties. Gelukkig maar, want buikvet kan gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Ik had pas een coachee die er ook vanaf wilde. Lees zijn verhaal en de tips, want zo kom je van dat buikvet af.

David krijgt een buikje

David is een young professional met jonge kinderen en sinds enige tijd valt hem op dat hij een buikje begint te krijgen. Hij begrijpt niet zo goed waar dit aan ligt, want voor zijn gevoel leeft hij hetzelfde. Tot zijn schrik las hij ook dat buikvet ongezonder is dan heupvet. Je moet wat minder eten en drinken, zeggen zijn vrienden. Maar is dat waar?

Zo ontstaat buikvet – en zo kom je ervan af

Het antwoord valt te lezen in het boek Vet belangrijk van de internisten Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum. Wat speelt een rol bij vet volgens deze twee experts?

1. Stress

Het hormoon cortisol beïnvloedt het eetlustregulatiecentrum, jaja die bestaat, in je hersenen. Zo krijg je meer zin in calorierijke snacks. Ook het vet wordt anders verdeeld door cortisol, meer rond je buik helaas. Vooral chronische stress kan een boosdoener zijn. Het verminderen van stress helpt dus om buikvet tegen te gaan, en het is natuurlijk gewoon fijn om minder stress te hebben.

2. Medicijnen

Sommige mensen komen snel aan van bepaalde medicijnen. Je kunt je huisarts vragen of er een alternatief is of in gesprek gaan met een diëtist of coach.

3. Hormonen

De meeste mensen zijn verzadigd na een normale maaltijd. Dit heeft onder andere met het verzadigingshormoon leptine te maken. Zo zijn er nog meer hormonen, zoals insuline, testosteron en het schildklierhormoon, van invloed op je verbranding en opslag van vet en die kunnen tijdelijk of je hele leven verstoord raken. Stel je eens voor dat je altijd trek hebt? Ook dan kan een diëtist of coach je helpen hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

4. Rustmetabolisme

Rustmetabolisme: oftewel hoeveel verbrand je gewoon als je zit en slaapt? Dat verschilt per persoon, maar daar kan je wat aan doen zoals spiermassa kweken bijvoorbeeld en het af en toe koud hebben.

5. Vetcellen uit je jeugd

Vetcellen die je in je jeugd, tot ongeveer 20 jaar, aanmaakt, die houd je. Dat maakt het extra lastig om af te vallen als je overgewicht had in je kinderjaren. Eigen schuld dikke bult gaat zeker voor kinderen niet op.

6. Je biologische klok

Als je vaak s’ nachts moeten werken, ontregelt dat je biologische klok en dat heeft invloed op je gezondheid en gewicht. Het is daarom erg belangrijk om je slaapkamer echt donker te maken als je gaat slapen en toch te proberen om regelmatige tijden aan te houden.

7. Crashdieet

Het lijkt aanlokkelijk om snel veel gewicht te verliezen, maar het kan je honger- en verzadigingssyteem langdurig verstoren. Veel mensen houden altijd trek na een crashdieet. Daarnaast gaat de vetverbranding omlaag. Daardoor krijg je zo’n jojo-effect en dat is geen oplossing voor de lange termijn. Heb een beetje geduld, dan bereik je veel meer!

8. Darmbacteriën

Deze bacteriën bepalen mede hoeveel je opneemt van het voedsel dat je eet. Twee personen kunnen hetzelfde eten, maar de ene kan toch dikker worden dan de ander. Gelukkig kun jij je darmbacteriën positief beïnvloeden door gezond te eten en door veel vezels te eten. Omgekeerd zorgt vet en suikerrijk eten voor slechte darmbacteriën.

9. Een dikmaakvirus

Heel actueel, er blijkt zelfs een virus te zijn waar je sneller van aankomt. Het adenovirus-36. Nog een reden om goed je handen te blijven wassen.

Zo kom je van dat buikvet af

Na een paar coachgesprekken was al heel duidelijk hoe David van zijn buikvet af kon komen. Zo bleek hij net als veel andere Nederlanders kampioen zitten. Hij komt nauwelijks zijn stoel uit op zijn werk. Verder heeft hij rond de lunch altijd trek en eet hij vooral veel boterhammen, veel koolhydraten, en zijn er verleidingen uit de kantine. Tot slot merkte hij inderdaad vooral te gaan snacken na korte nachtjes.

David wist nu waar de verbeterpunten zaten en hij was gemotiveerd om zijn gedrag te veranderen. Samen zijn we op zoek gegaan naar realistische alternatieven. Coaching heeft David geholpen om tot oplossingen te komen en, belangrijker, om het op lange termijn vast te houden. Een reminder instellen om regelmatig uit zijn stoel te komen hielp al. Verder zijn we de lunch gaan aanpakken. Inmiddels is de zogenaamde daddy belly verleden tijd.

Tags: , , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu