Fast Company Top 50 Most Innovative Companies

Top 50 meest innovatieve bedrijven 2013

Innovatie: voor vrijwel alle bedrijven is het een keyword om aan de top te komen of er te blijven. Een proces waar vaak veel denkwerk, tijd en geld in gestopt moet worden, maar dat soms ook spontaan ontspruit vanuit de wens om aan bepaalde behoeften tegemoet te komen.

Het Amerikaanse tijdschrift Fast Company stelt elk jaar een top 50 samen van de meest innovatieve bedrijven. Zo ook voor 2013. Apple, die in 2012 en het jaar daarvoor nog de nummer 1 positie innam, is dit jaar gezakt naar de 13e plaats. Amazon en Square zijn dit jaar allebei twee plaatsen gestegen (vorig jaar op de 4e en 5e plaats) en Google is van de 3e naar de 11e plaats gezakt. Facebook en Twitter (vorig jaar op de 2e en 6e plaats) zijn dit jaar uit de lijst verdwenen.

Top 10 meest innovatieve bedrijven:

1. Nike
2. Amazon
3. Square
4. Splunk
5. Fab
6. Uber
7. Sproxil
8. Pinterest
9. Safaricom
10. Target

Verdere interessante aanvullingen zijn Coca Cola (14), Buzzfeed (18) en NBA (37).

Pinterest

Pinterest is een van de opmerkelijke nieuwkomers dit jaar. Op het eerste gezicht kun je je zelfs afvragen wat een website die in feite niet meer dan een interactief plakboek is met innovatie te maken heeft. Toch is Pinterest veel meer dan dat: zoals Fast Company zelf ook aangeeft staat de website in de top 50 meest bezochte websites in de VS. Doordat bedrijven hun eigen pinborden aan kunnen maken, kunnen ze wanneer bezoekers de plaatjes herpinnen een enorm publiek bereiken.Pinterest

Omdat Pinterest veel door bezoekers gebruikt wordt om inspiratie op te doen (bijvoorbeeld voor het inrichten van hun huis), kunnen bedrijven er op deze manier goed op komen te staan. En het resultaat mag er wezen: vanaf een pinbord worden meer dan dubbel zoveel artikelen aangeschaft dan vanaf een Facebookbericht of een tweet.

Behoeftes en platformwerking

Zoals wij ook in ons artikel over de top 50 van vorig jaar vertelden, is de redactie van Fast Company elk jaar opnieuw met elkaar in discussie over de vraag wat een bedrijf nou precies innovatief maakt. De lijst die hieruit voortkomt lijkt te bestaan uit een balans tussen echte innovatie die bepaalde behoeften tegemoetkomt, het versnellen van productie,- en leveringsprocessen, de reductie van (productie)kosten, de winst die de innovatie oplevert en de sociale en/of milieuvriendelijke verbeteringen die de innovatie voortbrengt.

Eersteplaatshouder Nike voldoet aan een hoop van deze kenmerken: hun Flyknit Racer, een vederlichte schoen die het hardlopen comfortabeler maakt, is bijvoorbeeld gemaakt van materiaal dat niet alleen milieuvriendelijk is, maar ook op lange termijn de productiekosten naar beneden kan brengen. Een ander noemenswaardig voorbeeld van het tegemoetkomen aan behoeftes en milieuvriendelijke verbeteringen is het in Beijing gevestigde bedrijf Landwasher (37) dat toiletten ontwikkeld heeft die urine apart houden en als doorspoelmiddel gebruiken om zo water te kunnen besparen. Iets waarvan in China vaak schaarste is.

Omdat innovaties daarnaast vaak rondom een platform ontstaan, gaat het in de praktijk ook regelmatig om niet meer dan hele goede verbeteringen op bestaande producten die binnen of tussen bedrijven plaatsvinden. Dit is bijvoorbeeld de reden dat Samsung (17) in de lijst staat. Fast Company geeft het zelf ook toe: Samsung is een copycat. Maar Samsung is ook een geweldige verbeteraar, die met hun versie van de iPhone geavanceerdere modellen creëerde en zichzelf daarmee tot marktleider ontwikkelde. Apple haakt hier zelf ook weer op in: zij behaalden hun dertiende plaats dit jaar door hun ontwikkeling van beeldschermen met een zeer hoge resolutie. Een reactie op de resolutie-verbeteringen van diverse concurrenten.

Waarom Facebook en Twitter dit jaar niet meer op de lijst staanTwitter

De reden is simpel, zoals deputy editor David Lidsky op de site van Fast Company uitlegt: geen van beiden hebben het afgelopen jaar noemenswaardige innovatieve zaken ontwikkeld. In plaats daarvan hebben ze zich op hun aandeelhouders gericht. Hierdoor lijken ze haast vergeten te zijn dat het de gebruikers zijn, en niet de adverteerders, die de sites horen te maken tot wat ze zijn. Op deze manier worden ze wel steeds groter, maar het maakt ze zeker niet beter. Het kortetermijndenken ten koste van de waarde op de lange termijn is de duistere keerzijde van innovatie, aldus Lidsky. Een goed punt dat niet uit het oog verloren moet worden.

Werken bij een innovatief bedrijf?

Twee interessante bedrijven in deze lijst zijn Nike en Google Nederland, die allebei vestigingen in Nederland hebben en regelmatig nieuwe vacatures op hun websites plaatsen. Nieuwsgierig? Lees hoe Sanne haar werk bij Google ervaart.


Verhoog je werkplezier
en voorkom onnodig energieverlies.
Nieuwsgierig hoe jij dat doet? Wij ook!

Daarom doen we onderzoek. Doe je mee (<5 min)?

Vul de vragenlijst in

Door het invullen krijg je direct nieuwe inzichten over jouw energiegevers en energievreters. Lees meer…

Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...