Winterdip – 8 tips om je snel beter te voelen white-ceramic-cup-on-saucer-2659387

Winterdip – 8 tips om je snel beter te voelen

De winter betekent eindelijk lekker bingewatchen, warme chocolademelk en gezelligheid. Maar ook de feestdagensleur, moe, hoesten en proesten. Kortom: de winterdip. We geven je 8 simpele tips om je ook in de winter fit te blijven voelen.

1. Slaap jezelf uit je winterdip

Was het maar weekend… Heerlijk eindeloos uitslapen! Per 24 uur heeft een volwassene gemiddeld acht uur slaap nodig. Ja, jij ook! In die uren is je lichaam actiever dan je denkt; niet alleen je spieren, alles herstelt zich. Daarnaast verwerk je ook emoties die je gedurende de dag, bewust of onbewust, hebt gevoeld.

Houd eens bij hoeveel uur je écht slaapt. Bijvoorbeeld door twee weken een app op je telefoon te gebruiken die dat meet. Vaak blijkt het minder dan je denkt namelijk. Moet je elke dag vroeg opstaan? Zet dan ’s avonds een wekker die je er aan herinnert op tijd naar bed te gaan. Voelt misschien saai, maar je voelt je zo veel beter!

2. Eet gezond

Als je moe bent of je niet zo lekker voelt, heb je geen puf om over een gevarieerd weekmenu na te denken. Kies daarom een vast moment in de week waarop je even nadenkt over je menu. Daarnaast:

  • Zorg in ieder geval voor 300 gram groente per dag. Wist je dat je dit meestal niet haalt door alleen groenten bij het avondeten? Zorg daarom voor een tweede groentemoment met een paprika, komkommer of een knapperig worteltje.
  • Eet minimaal twee stuks fruit per dag. Vind je fruit gedoe? Kies dan voor een pakje diepvriesfruit. Er zitten twee porties in één pakje en je hoeft het alleen maar te ontdooien of door je smoothie te gooien. Makkelijker kan niet!

3. En vul aan!

Je best doen om gezond te eten, wil nog niet zeggen dat je al je belangrijke bouwstoffen binnenkrijgt. Om die kans te vergroten kan je je maaltijden aanvullen met multivitaminen. Tijdens je winterdip mis je bijvoorbeeld al gauw vitamine D door een gebrek aan zonlicht. Maar ook andere vitaminen zitten misschien net in de groente die je niet vaak eet.

Neem de multivitaminen tijdens het eten. Ze worden dan beter in je bloed opgenomen. Slik je multivitaminen elke dag. Alleen innemen wanneer je verkouden bent, heeft geen zin.

4. Drink… water!

Water zuivert je lichaam. Alle afvalstoffen, waar je juist moe van kan zijn, worden dankzij water naar buiten gespoeld. Voor een optimale spoeling heeft je lichaam zo’n twee liter water per dag nodig. Thee mag je meerekenen, maar koffie en alcohol niet.

Het helpt om een waterfles van een halve liter te gebruiken. Je weet dan dat je hem vier keer per dag leeg moet drinken. Zo houd je makkelijk in de gaten of je genoeg water drinkt.

5. Blijf wakker

Dat je jezelf ’s zomers vaak beter voelt komt niet alleen door de temperatuur, maar ook door de hoeveelheid daglicht. Het zorgt ervoor dat je vitamine D aanmaakt en het houdt je lichaam letterlijk wakker. Daardoor ben je scherp, alert en heb je minder last van depressieve gevoelens. Ga dicht bij het raam zitten tijdens je werk, gooi de lamellen open en maak een wandeling in je pauze. Daardoor zal je jezelf snel beter voelen.

6. Eerst sporten dan ontspannen

Zit je eenmaal goed in je winterdip, dan blijf je gemakkelijk thuis. Lekker met je plaidje op de bank en niet bepaald gemotiveerd om naar de sportschool te gaan. Maar is dat echt zo lekker?

Oke die gure wind als je de deur uit stapt is niet zo lekker. Maar daarna: je bent er even uit, je praat en je lacht met medesporters en je werkt de stress en werkdruk er even goed uit. Voor je het weet is het uurtje weer om en ga je voldaan naar huis. Nog even door de kou en dan een weldadige warme douche. Zeker weten dat jij daarna pas écht lekker op die bank zit.

7. Tijd voor iets leuks

Wanneer heb jij voor het laatst tijd aan je hobby besteed? De winter is een goed moment om aan een leuke cursus mee te doen of je breiwerk weer eens op te pakken. Het heeft veel voordelen:

  • Het helpt je om te ontspannen
  • Je wordt er blij van
  • Je vergeet nare dingen even
  • Je laadt er van op
  • En het stimuleert je creativiteit

8. Sta stil

Ook al pas je de bovenstaande tips toe, blijf niet alsmaar doorrennen. Door af en toe je rust te pakken, besef je dat je leeft. Doe iets alleen, maak een wandeling of ga even zitten om te mediteren. Voor iedereen werkt wat anders, maar op zulke momenten voel je beter wat je lichaam nodig heeft. Ook in de winter!


Dit artikel is tot stand gekomen met input van Flinndal – de webshop voor vitaminen


Careerwise Nieuwsbrief

Ontvang het beste van Careerwise: ontdek je talenten, blijf leren, blijf ontdekken en maak het verschil (max. 2x per maand).
jouw voornaam
jouw e-mail
Ik ben...