21 goede gewoonten voor in het nieuwe jaar

21 goede gewoonten voor in het nieuwe jaar-pexels-cottonbro-3154330

In deze blog vind je 21 keer inspiratie voor een fantastisch nieuw jaar!

1. Voldoende slapen

Ben jij ook fan van slapen? Ik wel, en toch slaap ik structureel te weinig net zoals de meeste mensen. Ik probeer op tijd naar bed te gaan, maar meestal wordt het te laat doordat ik mij opeens herinner dat ik nog iets moest regelen, bestellen, ik nog even iets moet vragen aan mijn partner en we al drie dagen langs elkaar heen lopen, ik toch nog op mijn telefoon zit te scrollen of nog iets wil afmaken. Er lijkt altijd wel wat te zijn. Het kan helpen om een alarm in te stellen 20 minuten voor je wilt gaan slapen. Dan heb je nog tijd om af te maken waar je mee bezig bent, maar lig je wel op tijd in bed. Ik ga het proberen!

2. Op reis gaan naar kleine dingen

Als ik in 2020 één ding heb geleerd, dan is het dat er dichtbij ook genoeg valt te zien. Wist jij bijvoorbeeld dat Nederland tien nationale natuurparken heeft? Of ben jij al eens op alle waddeneilanden geweest? Of heb je die mooie bloem en dat grappige huis een paar straten verder al eens écht bekeken? Het lijkt mij ook tof om in de auto te stappen, je timer op een uur te zetten en gewoon ergens heen te rijden tot de timer afloopt. Goede oefening in loslaten, improviseren en leven in het nu!

3. Drie keer in de week sporten

Elke dag sporten gaat mij echt te ver. Dat is dan een goed voornemen waar nooit iets van terechtkomt, maar drie keer in de week is haalbaar. Als je vaak wilt sporten is het handig om de sportmomenten in je dagelijks leven te verwerken. Ik breng mijn dochter bijvoorbeeld op de fiets naar de peuterspeelzaal, dat is 20 kilometer in totaal. En nu we thuiswerken roei ik vaak drie keer per dag een kwartier, in plaats van ’s avonds achter elkaar. Zo verzet ik gelijk mijn gedachten even en het lijkt minder tijd te kosten.

4. Je grenzen aangeven

Je grenzen aangeven begint bij jouw grenzen herkennen. Wanneer was jij het afgelopen jaar eigenlijk te moe? Of wilde je iets gewoon niet doen? Op die momenten maak je kennis met je grens. Zie jij er als een berg tegenop om je grens aan te geven? Probeer het eens met iets kleins, zo train jij jezelf en gaat het steeds makkelijker.

5. Genoeg water drinken

Op sommige dagen denk ik er gewoon niet aan. Het helpt mij om water te drinken uit een fles, ook al werk ik thuis. Die fles moet ik vier keer leegdrinken, en dan heb ik genoeg water gedronken. Doordat ik uit die fles drink, is het veel makkelijker bijhouden hoeveel water ik drink. Deze fles is ook een handige optie!

6. Investeren in je passie

Leef jij je leven zonder tijd te maken voor wat je écht leuk vindt? Of weet je niet goed wat je leuk vindt? Ga er naar op zoek, maak er tijd voor vrij! Laat het leven niet zomaar voorbij gaan. Als jij je regelmatig bezighoudt met je passie, voel jij je gelukkiger en heb je meer levensenergie. En daar heb je elke dag wat aan!

7. Genoeg groenten binnenkrijgen

Meestal eet ik genoeg groenten, maar het lukt niet elke dag. Dan heb ik geen tijd om te koken, en op de een of andere manier zitten er nooit genoeg groenten in kant-en-klaar-maaltijden. Ook niet als er ‘booordevol groenten!’ op staat, dan zit het minimum er nog niet eens in. Ik snap nog steeds niet dat zulke uitspraken gewoon mogen. Op zulke dagen zou ik wel snel een groentesmoothie kunnen maken, of tussendoor een tomaat, komkommer, etc. kunnen eten.

8. Genoeg fruit eten

Vroeger hield ik niet van fruit. Ik vond het afpellen en zo maar gedoe, en dan zat er weer een rotte plek aan… Vaak dacht ik: als je fruit nu zo uit de verpakking kon scheuren, zonder gedoe en altijd goed… Verwend nest, dacht ik dan vervolgens. Maar dromen bestaan! Sinds twee jaar heb ik bevroren fruit ontdekt. Dat zijn pakjes met bramen, mango, aardbeien, tropisch fruit mix, etc. Sindsdien eet ik veel meer fruit, want het is gewoon makkelijker en ik vind fruit uit de diepvries ook nog eens lekkerder. Afgewisseld met een goedkope zak appels en mandarijnen, blijven de kosten beter te doen.

9. Minder TV kijken

Het lijkt zo relaxt om na een drukke werkdag ’s avonds voor de buis te hangen. Maar als je uitrekent hoeveel uur je dat elke week kost en dat jij ook je dromen had kunnen realiseren in die tijd… Ik kijk ongeveer één uur per week TV, en soms ook helemaal niet. Zeeën van tijd levert het op!

10. Op reis gaan naar jezelf

Wie ben ik eigenlijk? Wat wil ik nou echt? Komen deze vragen weleens boven drijven? Doe er dan iets mee en ga op reis naar jezelf!

11. Elke dag een frisse neus halen

Op dit punt heb ik nog veel te verbeteren in de herfst en winter. In de lente en de zomer ben ik elke minuut buiten die ik buiten kan zijn, in de herfst en winter sluit ik mijzelf het liefst binnen op…

12. Elke maand een boek lezen

Al lees ik maar tien minuten voor ik ga slapen: ik slaap beter. Als ik aan een boek begin, heb ik hem binnen een week uit. Maar ik begin vaak gewoon niet. Er zijn zo vaak ‘belangrijkere’ dingen die mijn aandacht opeisen. Herkenbaar?

13. Vaker ‘Ik houd van je’ zeggen

Je bent vaak het meest geïrriteerd door de mensen waar je het meest van houdt. Gek toch? Ik ga proberen om gewoon iets liever te zijn.

14. Minder klagen

Klagen en zeuren is echt iets menselijks. Heb jij ooit een vlinder verdrietig zien fladderen? Of een vogel met het lood in zijn poten langs de vijver zien huppen? Nee, die dieren leven gewoon. En natuurlijk zijn ze weleens bang, maar klagen? Dat kunnen ze simpelweg niet. Goede les voor ons mensen: gewoon leven.

15. Af en toe je telefoon uit zetten

Ik probeerde dit in 2020 uit met de #CWchallenge Telefoondetox, en wat was dat gaaf! Gewoon even rust. Zen. Focus. Slaap. Geconcentreerd werken. Lukt het jou, een halfuurtje per dag?

16. Vaker de fiets pakken

Stel je voor dat je elke keer 50 euro moest betalen om de auto te gebruiken. Hoe vaak zou je hem dan laten staan?

17. Minder piekeren

Als je een probleem hebt, kun je twee dingen doen. Niets. Of iets. Doe je niets, dan moet je accepteren dat de situatie zo blijft. Doe je wel wat, dan verdwijnt het probleem hopelijk. Vaak pieker je omdat je geen keuze durft te maken over hoe je zult reageren op het probleem. Durf te kiezen en move on.

18. Elke week tijd voor je hobby

Dacht jij voor het laatst aan een hobby toen er naar gevraagd werd in een vriendenboekje? Hobby’s zijn echt niet alleen iets voor kinderen, een hobby is de ideale uitlaatklep voor stress en een handige methode om je werk los te laten.

19. Beter sparen

Je werkt er hard voor, maar weet je ook waar het aan op gaat? Ik las eens ergens: een euro is sneller bespaart dan verdiend. Maak je in- en uitgaven inzichtelijk en zet elke maand een vast bedrag opzij zodra je salaris wordt gestort. Hulp nodig? Lees hier verder.

20. Iemand helpen

Uit onderzoek is gebleken dat je zelf gelukkiger wordt door iemand anders te helpen. En zo help jij dus ook jezelf! Wat kan jij doen voor iemand in jouw omgeving?

21. Vaker blij zijn

Het maakt zoveel verschil, voor jezelf én je omgeving. Ook al vóel jij je niet blij, als je even glimlacht, ook al is er niemand in de buurt, komt de blijheid al een beetje naar je toe.

Kwartje de Podcast - Careerwise Podcast

Ook in het nieuwe jaar gaat Kwartje de Podcast door! Deze keer met een 3-delige episode over goede voornemens. Want waarom falen ze zo vaak, en hoe stel je dan wel effectief doelen voor een jaar? Luister hier mee!

Tags: , ,
Whitepaper
Millennials & Werk - Careerwise whitepaper op basis van Young Professional Onderzoek - download gratis - Download hier - Homepage
Gerelateerd

Bekijk ook

Menu